خاورمیانه

عقب نشینی شبه نظامیان «ی. پ.گ» و «قسد» از مرزهای ترکیه آغاز شد

نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه (قسد) و یگان های موسوم به مدافع خلق (ی. پ.گ) در پی توافق واشنگتن و آنکارا برای ایجاد منطقه امن در شرق فرات، از امروز (سه شنبه) عقب نشینی از مرزهای ترکیه به عمق ۵ تا ۱۴ کیلومتر را آغاز کرده اند.

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، «مصطفی بالی» سخنگوی نیروهای «قسد» (کردهای مسلح سوریه) خاطرنشان کرد که این عقب نشینی بر اساس توافق های آمریکا و ترکیه است.

او ادعا کرد که نیروهای کرد تنها مناطق حاشیه ای و پایگاه های نظامی را ترک خواهند کرد و این عقب نشینی شامل روستاها و شهرهای تحت کنترل نیروهای مسلح نخواهد شد.

امروز و در گام اول “ی. پ.گ” تعدادی از یگان های خود و تجهیزات نظامی سنگین را از مناطق مرزی با ترکیه خارج کرد.

نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه و یگان های موسوم به مدافع خلق، کنترل بخش های وسیعی از شمال و شرق سوریه تا مرزهای ترکیه را در اختیار داشتند.

ترکیه، گروه های کرد مسلح سوریه را تروریستی و تهدیدکننده امنیت ملی خود می داند و بارها در گفت و گو با آمریکا خواستار ایجاد منطقه امن در منطقه شرق فرات سوریه شده است.

ترکیه و آمریکا به رغم این که برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه اختلاف نظر داشتند، سرانجام شنبه گذشته با تاسیس مرکز عملیات مشترک در آنکارا برای ایجاد یک منطقه امن به توافق دست یافتند.

در همین حال «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد که نخستین پرواز مشترک آمریکا و ترکیه در راستای ایجاد منطقه امن در سوریه روز شنبه انجام شد و نابودی مواضع وابسته به تروریست‌ها آغاز شده است.

ایجاد منطقه امن در سوریه در حالی انجام می گیرد که ارتش ترکیه در دو عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دیماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷) با همکاری نیروهای مورد حمایت خود – چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله  شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین در شمال این کشور را پاکسازی کرده است.

در این بین – رژیم سوریه با اشغالگر خواندن دولت ترکیه در عملیات نظامی در منطقه عفرین و سایر مناطق شمال سوریه،  خواستار خروج نیروهای ارتش ترکیه از خاک این کشور شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا