ایرانجهان

فایننشال تایمز: رابرت مالی چندین بار با سفیر ایران در سازمان ملل دیدار کرده است

چند ماه پس از دیدارهای رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، با سعید ایروانی، سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل، خبر داده بود، فایننشال تایمز نیز به نقل از دیپلمات‌ها و تحلیلگران آگاه گزارش داد رابرت مالی و ایروانی چندین بار با هم دیدار کرده‌اند.

یک منبع نزدیک به دولت آمریکا به فایننشال تایمز گفت این گفت‌وگوها عمدتا درباره احتمال تبادل زندانیان بوده است.

طبق این گزارش، آمریکا و اتحادیه اروپا گفت‌وگو درباره چگونگی تعامل با ایران درباره برنامه‌ هسته‌ای را آغاز کرده‌اند. یک دیپلمات آگاه با اشاره به اینکه تبادل زندانیان مقدمه تعامل با ایران است، گفت رسیدن به توافق هسته‌ای محتمل نیست، اما احتمال یک تفاهم موقت وجود دارد.

پس از آنکه  در دی‌ماه گذشته گزارش دیدارهای مالی و ایروانی را منتشر شد، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، این گزارش را رد نکرد. او تایید کرد که پیام‌هایی در حال ارسال به جمهوری اسلامی است هرچند که احیای برجام «در دستور کار نیست.»

یک دیپلمات غربی با تاکید بر لزوم یک طرح دیپلماسی فعال برای رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران به فایننشال تایمز گفت: «تصمیم‌گیری‌های مقام‌های ایران روندی آشفته دارد و ممکن است این کشور را به سمت جنگ با اسرائیل سوق دهد.»

فایننشال تایمز به نقل از دیپلمات‌ها و تحلیلگران آگاه گزارش داد برخی از گزینه‌های موجود برای رسیدگی به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، می‌تواند نوعی توافق موقت و اقدام‌های تنش‌زا با هدف محدودسازی سطح غنی‌سازی در ازای کاهش برخی تحریم‌ها باشد.

در همین حال، یک دیپلمات اروپایی با اشاره به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره حل و فصل شدن موضوع مورد اختلاف با ایران، به تایمز اسرائیل گفت: «طرف‌ها در آستانه بازگشت به برجام یا توافق دیگری نیستند، اما فکر می‌کنم که این آغاز رایزنی و روند کاهش تنش‌ها باشد.»

همزمان با انتشار گزارش‌ها از تلاش‌های جدید غرب برای تعامل با جمهوری اسلامی در ارتباط با برنامه هسته‌ای، یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا پنجشنبه به سمیرا قرایی، خبرنگار ایران‌اینترنشنال، گفت: سیاست واشینگتن درباره برنامه هسته‌ای ایران تغییر نکرده است و جو بایدن کاملا متعهد است ایران هرگز به سلاح هسته‌ای نرسد. او دیپلماسی را بهترین راه حل ممکن خواند اما گفت در حال حاضر برجام از دستور کار آمریکا خارج شده ست.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ایالات‌متحده در هماهنگی کامل با متحدان و شرکای خود در حال آماده کردن همه گزینه‌های ممکن در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران است.

از سوی دیگر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با انتشار تصویری از دیدار با همتایان بریتانیایی، آلمانی و فرانسوی خود نوشت که در این دیدار بر نگرانی‌های آمریکا درباره تشدید تنش‌های اتمی جمهوری اسلامی تاکید کرده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، نیز با همتای اسرائیلی خود و وزیر امور استراتژیک اسرائیل در کاخ سفید دیدار و درباره هماهنگی‌ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، مقابله با تهدید ایران و نیروهای نیابتی‌اش و نگرانی‌ها از همکاری نظامی تهران و مسکو در جنگ اوکراین گفت‌وگو کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا