ایرانجهان

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم کمک‌کنندگان به صادرات نفت ایران طرحی را معرفی کردند

جوییش اینسایدر گزارش داد مایک لالر و جرد موسکوویتز، دو عضو جمهوری‌خواه و دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، برای تحریم اشخاص و نهادهایی که به جمهوری اسلامی در صادرات نفت کمک می‌کنند طرحی را ارائه کردند.

این طرح بنادری که کشتی‌های تحریم شده را می‌پذیرند، شرکت‌ها یا اشخاصی که به حمل و نقل محصولات نفتی و پتروشیمی ایران کمک می‌کنند و پالایشگاه‌هایی که محصولات نفتی ایران را فرآوری می‌کنند، شامل می‌شود.

به موجب این طرح، دارایی‌های اشخاص و نهادهای تحریم شده مسدود و صدور ویزا برای آنها ممنوع می‌شود. همچنین اعضای خانواده و کسانی که از افراد تحریم شده حمایت مالی کنند نیز تحریم خواهند شد.

در این طرح خاطرنشان شده تا زمانی که جمهوری اسلامی به حمایت از تروریسم و توسعه «سلاح‌های هسته‌ای، بیولوژیک و موشک‌های بالستیک» ادامه می‌دهد، این تحریم‌ها پابرجا خواهند بود.

این طرح همچنین دولت آمریکا را موظف می‌کند درباره صادرات نفت ایران، به ویژه به چین، به کنگره گزارش‌های دوره‌ای ارائه کرده و یک نسخه غیرمحرمانه آن را نیز برای اطلاعات عموم منتشر کند.

مایک لالر، نماینده جمهوری‌خواه تهیه‌کننده این طرح، ایران، چین، روسیه و کره شمالی را «محور شرارت» خواند و گفت این طرح با مختل کردن روابط تجاری جمهوری اسلامی، از بلندپروازی جمهوری اسلامی برای سلطه منطقه‌ای جلوگیری می‌کند.

موسکوویتز، نماینده دموکرات تهیه‌کننده این طرح، نیز در بیانیه‌ای گفت هدف این طرح از بین بردن توانایی ایران در انجام فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در منطقه، حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر است.

کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل (ای‌پک) نیز با استقبال از معرفی این طرح، تاکید کرد در حالی که ایران به توسعه برنامه هسته‌ای، سرکوب مردم خود و ارسال پهپاد به روسیه ادامه می‌دهد، دولت آمریکا باید چین را برای قطع شریان‌های مالی جمهوری اسلامی تحت فشار بیشتری قرار دهد.

در اوایل فروردین ماه، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در جمهوری اسلامی، در گفت‌وگو با فایننشال تایمز گفت که ایران به بالاترین سطح صادرات نفت خود در حداقل دو سال گذشته دست یافته و از رکورد قبلی یعنی ۱/۳ میلیون بشکه در روز پیشی گرفته است.

او تاکید کرد صادرات غیرنفتی ۵۳ میلیارد دلاری نیز در ۱۱ ماهه امسال ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی، نیز روز ۱۶ فروردین اعلام کرد ایران در سال گذشته ۱۹۰ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۱۳۹۹ و ۸۳ میلیون بشکه بیشتر از سال ۱۴۰۰ صادر کرده است.

این در حالی است که خبرگزاری بلومبرگ در اواخر فروردین ماه با استناد به داده‌های شرکت‌های کشتی‌رانی گزارش داد که ایران برای نفت صادراتی به پالایشگاه‌های چینی، از روسیه نیز تخفیف بیشتری می‌دهد.

بر اساس این گزارش، ایران هر بشکه نفت را ۱۲ دلار کمتر از نفت شاخص برنت به چین تحویل می‌دهد، در حالی که روسیه برای نفت شاخص اورال خود که بسیار شبیه به نوع نفت تولیدی ایران است، بیشتر از ۱۰ دلار تخفیف نمی‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا