ایرانجهانخاورمیانهسیاست

فوری؛ سفیر ایران در آنکارا به وزارت خارجه تورکیه احضار شد

محمد فرازمند، سفیر ایران در آنکارا، بدلیل اظهارات ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد علیه تورکیه مبنی بر نقض حاکمیت عراق از سوی این کشور، به وزارت خارجه احضار شد.

به گزارش رسانه‌های تورکیه، طبق اطلاعات منابع دیپلماتیک در بغداد، ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد طی گفتگویی که با تلویزیون روداو در ۲۳ فوریه داشته، تورکیه را به نقض حاکمیت عراق متهم کرده است.

در احضار محمد فرازمند، وزارت خارجه تورکیه ضمن رد اتهامات ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق، به عملیات‌های نظامی تورکیه در شمال عراق بر علیه عناصر پ‌ک‌ک که ثبات، امنیت و حاکمیت عراق را هدف قرار داده تاکید شده و یادآوری شده که مقامات عراقی نیز از این عملیات‌ها مطلع هستند.

همچنین، تاکید شده که در دیدارهایی که اخیراً بین مقامات ارشد عراق و تورکیه وجود داشته سازمان تروریستی پ‌ک‌ک بعنوان تهدیدی مشترک مورد قبول طرفین واقع شده است. در همین راستا وزارت خارجه تورکیه به سفیر ایران یادآوری کرده که در مبارزه تورکیه بر علیه تروریسم انتظار دارد ایران در کنار کشورش قرار بگیرد.

از طرف دیگر، تأكید شده كه در مصاحبه مذكور سفیر ایران در بغداد، از تهدید ناشی از حضور پ‌ك‌ك در عراق سخنی به میان نیاورده است.

وزارت خارجه تورکیه همچنین به محمد فرازمند خاطرنشان کرد که دو کشور باید از تلاش های دولت عراق برای تحت کنترل در آوردن همه گروه های شبه نظامی مسلح، از جمله افرادی که با شبه‌نظامیان همکاری می کنند، همکاری کنند.

با این یاد آوری، وزارت خارجه تورکیه تلویحاً دلیل بی‌ثباتی در عراق را متوجه گروه‌های مسلحی دانسته که تحت حمایت ایران قرار دارند.

سفیر ایران در عراق در مورد عملیات انجام شده توسط نیروهای مسلح تورکیه علیه سازمان تروریستی پ‌ک‌ک در عراق گفته بود که ما مداخله نظامی در عراق را رد می کنیم، نیروهای تورکیه نباید بعنوان تهدید عمل کنند و خاک عراق را نقض کنند.

اولین واکنش در پاسخ به ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق از فاتح ییلدیز، سفیر تورکیه در عراق صورت گرفت. او گفت: “آخرین کسی که در مورد احترام گذاشتن تورکیه به مرزهای عراق باید سخن بگوید، فکر می کنم سفیر ایران باشد.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا