آذربایجانفرهنگ و هنر

قالیچه آذربایجان به مثابه یک اثر هنری؛ ابطال مرزبندی بین هنر سنتی و معاصر

فائق احمد، نقوش و الگوهای قالی های سنتی آذربایجان را تکه تکه کرده یا تغییر شکل داده و طرح هایی جدید از دل آنها به دست آورده که به نوعی جزو آثار هنر معاصر تلقی می شود.

فائق احمد هنرمندی از جمهوری آذربایجان است، او متولد باکو و فارغ‌التحصیل رشته مجسمه‌سازی است. مطالعه او بر روی کیفیت هنری قالی های آذربایجان و باز آفرینی‌های زیبایی‌شناختی از قالی‌های سنتی آذربایجان به او شهرتی جهانی داده است.

آقای احمد ترکیب بندی های سنتی را متلاشی می‌کند و با خط سیری اتفاقی به چیدمانی نو دست می یابد. آثار او قالی هایی دست بافته هستند که از ارزش های هنریِ متمایز از یک قالی دستبافت برخوردارند.

این قالی ها به مثابه یک اثر هنری ترکیب شده با تفکرات هنرمند و ریشه‌دار در سنت قالیبافی آذربایجان هستند که گاه به صورت یک تابلو هنری، یا یک مجسمه و یا به صورت چیدمانی مفهومی و انتزاعی غیرقابل مرزبندی مطرح می شوند.

گفتنی‌ست که سنت قالیبافی جمهوری آذربایجان با سنت قالیبافی که همچنان در بخش آذربایجان ایران (آذربایجان‌جنوبی) رایج است و با نام فرش ایرانی به جهان عرضه می‌شود، یکی است. اما با وجود چنین پشتوانه‌های غنی سنتی و هنری فرش و قالی آذربایجان در ایران، نتوانسته خود را به عنوان هنری که مختص این سرزمین و مردمان است با نام خود به جهان عرضه کند.

آثار فائق احمد تا به حال در شهرهای مختلف جهان از جمله پاریس، لندن، نیویورک، روم، ونیز، مسکو، دوبی، دهلی، هنگ کُنگ و باکو به نمایش در آمده اند و سبب شهرت جهانی او و قالی آذربایجان گشته اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا