اقتصادایرانسیاست

قطع ارز دولتی و گرانی کالاهای اساسی؛ کارگران دیگر نمی‌توانند نان و تخم‌مرغ هم بخورند

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها گفت دولت نمی‌تواند با تورم تصنعی، کاستی‌های زندگی مزدبگیران و طبقه کارگر را بپوشاند، کارگران دیگر نمی‌توانند نان و تخم‌مرغ هم بخورند.

فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها گفت دولت نمی‌تواند با تورم تصنعی، کاستی‌های زندگی مزدبگیران و طبقه کارگر را بپوشاند، کارگران دیگر نمی‌توانند نان و تخم‌مرغ هم بخورند.

آقای توفیقی با اشاره به دولت گفت: « آیانگران این نیستند که ظرف سه سال، قیمت مسکن ۵ برابر شده است؟! میانگین قیمت آپارتمان در تهران به متری ۲۳ میلیون تومان رسیده است؛ این افزایش قیمت‌ها موجب عمیق شدن شکاف طبقاتی شده و دستمزد کارگران هر روز بیشتر از روز قبل از سبد معیشت فاصله گرفته است.»

به گفته این فعال کارگری «دولت خلف وعده بسیار کرده است؛ گفتند تورم را مهار می‌کنیم اما نتوانستند؛  قیمت ماسک یکشبه ۳۰ درصد گران شد؛ اکنون کرونا هم هزینه‌های مضاعف به خانوارهای کم‌درآمدِ کارگری تحمیل کرده است و این، قابل قبول نیست.»

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها در باره حق مسکن ۳۰۰ هزار تومانی که در خرداد ماه تصویب شد ولی از سوی دولت پرداخت نمی‌شود، به ایلنا گفت: «براساس کدام مقاوله‌نامه بنیادین کار، حق مسکن کارگران باید بعد از تصویب در شورایعالی کار، باز توسط هیات دولت بررسی و تصویب نهایی شود؟»

این نماینده کارگری با بیان اینکه مطابق قانون کار باید جلسات شورایعالی کار باید حداقل ماهی یکبار تشکیل شود؛ ادامه می‌دهد: «ما بعد از خردادماه هیچ جلسه شورایعالی کار نداشتیم و آیا این تخلف از متن صریح قانون نیست؟ آیا دولتی‌ها به‌طور مشخص تیم اقتصادی دولت به قول‌هایی که در جلسات مزدی ۹۹ داده بودند، عمل کردند؟! آیا توانستند تورم را مهار کنند؟ آیا ندیدند که ظرف چهل و هشت ساعت به یکباره قیمت گوشت گرم، هفده هزار تومان افزایش یافت؟! آیا ندیدند که قیمت مرغ در بهترین حالت، ۱۹ هزار و پانصد تومان است؟! پارسال همین موقع، قیمت گوشت و مرغ چقدر بوده است؟ آیا بررسی کرده‌اند که بعد از قطع ارز دولتی و جایگزینی ارز نیمایی، چه بر سر قیمت سبد معیشت آمده است؟!»

سخنان این فعال کارگری در حالی بیان می‌شود که بسیاری از سران حکومتی و دولتی جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای، حسن روحانی، سعید نمکی با صراحت سکوت از سر سرکوب و خفقان مردم را به ایستادگی به خاطر نظام تعبیر کرده و وضعیت معیشتی مردم و کارگران را ابزار تبلیغاتی خود می‌کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا