جهانخاورمیانه

لاپید در مورد آسیب زدن به جان اتباع اسرائیل در ترکیه به ایران هشدار داد

وزیر خارجه اسرائیل از آن دسته از شهروندان این کشور که در ترکیه هستند هم خواست که فورا خاک این کشور را ترک کنند.

وزیر خارجه اسرائیل در پی تهدید شهروندان این کشور در ترکیه خطاب به مقام‌های ایرانی گفت: «کسانی که به شهروندان اسرائیلی آسیب بزنند در هر کجا باشند به چنگ خواهند آمد.»

یائیر لاپید روز دوشنبه ۲۳ خرداد در یک رشته پیام توئیتری از شهروندان اسرائیل خواست تا اطلاع ثانوی از سفر به استانبول و به طور کلی ترکیه خودداری کنند.

وزیر خارجه اسرائیل از آن دسته از شهروندان این کشور که در ترکیه هستند هم خواست که فورا خاک این کشور را ترک کنند.

یائیر لاپید در پیام‌های خود تصریح کرد که سازمان‌های امنیتی، وزارت خارجه و دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در هفته‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای حفظ جان شهروندان این کشور در ترکیه اتجام داده‌اند.

به گفته او، این شهروندان هدف حملات تروریستی از جانب حکومت ایران قرار گرفته بودند.

آقای لاپید افزود که سخن از «یک خطر واقعی و فوری» است.

وزیر خارجه اسرائیل گفت: «می‌خواهم به حکومت ایران پیام بدهم که هر کسی به اسرائیل لطمه بزند هزینه سنگینی خواهد داد. بازوان بلند اسرائیل هرکجا که باشند به آن‌ها می‌رسد».

مقام‌های تهران هنوز به این پیام‌ها واکنش نشان نداده‌اند.

در همین حال، «یک مقام امنیتی اسرائیل» به خبرگزاری رویترز گفت که ترکیه چند تن را به ظن عملیات مرتبط با سپاه پاسداران بازداشت کرده است. او توضیح بیشتری در این زمینه نداد.

ترکیه این خبر را تایید یا رد نکرده است. اما باراک راوید، گزارشگر اسرائیلی، در صفحه توئیتر خود به نقل از «یک منبع امنیتی اسرائیل» نوشت که عوامل مرتبط با سپاه پاسداران ماه گذشته در جریان عملیاتی که برای ربودن گردشگران اسرائیلی در ترکیه به جریان افتاده بود، شناسایی و بازداشت شدند.

هشدار این بار اسرائیل به شهروندان خود برای خودداری از اقامت در ترکیه بسیار جدی‌تر از هشدارهای پیشین است. این کشور دو هفته پیش به مردم خود «توصیه» کرده بود که به ترکیه سفر نکنند اما این بار، هشدار اکید داده است.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند این احتمال نیز در شورای امنیت ملی اسرائیل در دست بررسی است که رسما سفر شهروندان این کشور به ترکیه ممنوع شود.

وزیر خارجه اسرائیل گزارش‌های منتشر شده روزهای اخیر در زمینه «کشف تلاش‌های متعدد باندهای وابسته به ایران برای انجام حملات تروریستی علیه اسرائیلی‌ها در سفر آن‌ها به ترکیه» را تایید کرد.

شبکه کان اسرائیل روز ۲۲ خرداد خبر داده بود که حسن صیاد خدایی، افسر ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران، ماه گذشته به این دلیل در تهران کشته شد زیرا یک خطر بسیار فوری برای انجام یک اقدام تروریستی با برنامه‌ریزی و مداخله او علیه شهروندان اسرائیلی در استانبول در جریان بود، اما این اقدام خنثی شد.

روزنامه «نیویورک تایمز» پیشتر به نقل از منابع آمریکایی نوشته بود که اسرائیل به دولت جو بایدن اطلاع داده است که کشتن حسن صیاد خدایی در تهران کار اسرائیل بود و او به خاطر برنامه‌ریزی برای لطمه زدن به اسرائیلی‌ها و یهودیان از پای درآمد.

نفتالی بنت می‌گوید اسرائیل «اقدام» علیه ایران را «وارد مرحله بالاتری کرده است.»

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، ده‌ها هزار اسرائیلی در نظر دارند که در ماه‌های آینده به ترکیه سفر کنند. دست‌کم ۲۲ هزار اسرائیلی برای سفر به ترکیه در ماه‌های تابستان بلیط هواپیما خریداری کرده‌اند.

همچنین قرار بود برای نخستین بار در ۱۲ سال اخیر، شرکت‌های هوایی اسرائیل برای پاسخ‌ دادن به موج بزرگ گردشگرانی که دوباره روانه ترکیه می‌شوند، پروازهای مستقیم هوایی برقرار کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا