ایران

سی‌ان‌ان: بحران اتمی ایران به «نقطه بی‌بازگشت» رسیده است

کارشناسان بر این باورند که تهران ممکن است به مواد لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای دست یافته باشد.

«سی‌ان‌ان» می‌گوید با شکست مذاکرات احیای توافق هسته‌ای 2015 موسوم به «برجام»، بحران اتمی ایران به «نقطه بی‌بازگشت» رسیده است، و این ممکن است ایالات متحده و متحدانش را مجبور به استفاده از «گزینه نظامی» کند.

به گزارش خبرگزاری «سی‌ان‌ان»، یکشنبه 12 ژوئن، تهران روند غنی‌سازی اورانیوم را با سرعتی چشمگیر، که از زمان عقد «برجام» در سال 2015 مشاهده نشده بود، افزایش داده است. کارشناسان بر این باورند که تهران ممکن است به مواد لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای دست یافته باشد.

ایران پنجشنبه هفته پیش دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاسیسات هسته‌ای خود را خاموش کرد. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس هشدار داد که این اقدام می‌تواند «ضربه‌ای مهلک» به مذاکراتی احیای «برجام» وارد کند.

آژانس همچنین گزارش داده که ایران نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در یک واحد غنی‌سازی زیرزمینی را آغاز کرده است، و گزارش آژانس این حرکت را در راستای «تشدید فعالیت هسته‌ای ایران» توصیف کرده است.

این قضایا پس از آن رخ داد که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران قطعنامه‌ای صادر کرد و مقامات این کشور را به دلیل عدم همکاری با بازرسان آژانس به منظور روشنگری درباره اهداف برخی فعالیت‌های هسته‌ای مشکوک خود توبیخ کرد.

به گفته «سی‌ان‌ان»، تسریع برنامه هسته‌ای ایران در بحبوحه افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا صورت می‌گیرد. مذاکرات احیای «برجام» به دلیل افزایش فشار از سوی تهران برای حذف سپاه پاسداران از فهرست «سازمان‌های تروریستی» تحت تعقیب ایالات متحده متوقف شده است، و گمان می‌رود که این «آخرین بن‌بست» مذاکرات یک سال و نیمه میان دو کشور باشد.

کارشناسان می‌گویند که اگر اوضاع به همین ترتیب پیش برود، رژیم ایران فاصله کمی با تولید بمب اتم دارد، و از آنجایی که جامعه بین‌الملل تقریبا تمام اهرم‌های خود را از دست داده است، آمریکا و متحدانش ممکن است علیه جمهوری اسلامی «اقدام نظامی» کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا