جهان

لوموند: “ارتش ارمنستان فقط چند روز بعد شروع به فرار کرد …”

تا همین اواخر، منطقه کوچک قره باغ که عامل جنگ بین ارمنستان و آذربایجان بود، نظر فقط تعداد انگشت شماری از کارشناسان را به خود جلب می‌کرد.

تا همین اواخر، منطقه کوچک قره باغ که عامل جنگ بین ارمنستان و آذربایجان بود، نظر فقط تعداد انگشت شماری از کارشناسان را به خود جلب می‌کرد و آن نیز سرانجام از رادارهای ژئوپلیتیک ناپدید شد. چرا که در لیست درگیری های منجمد شده که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بوجود آمد، گنجانده شد. با این حال، ۲۶ سال پس از آتش بس ۱۹۹۴، درگیری ها در منطقه کوهستانی بار دیگر شعله ور شد و شدت و ماهیت جنگ، نظر کارشناسان نظامی را بار دیگر به خود جلب کرد.

پهپادهایی که توسط ترکیه و اسرائیل تولید می شوند، عملاً عملکرد هواپیماهای جنگی را انجام می دادند. لوموند می نویسد: “آنها ترس را در بین نیروها ایجاد کردند و باعث تلفات زیاد نیروی انسانی و تجهیزات شدند.”

بایراکتار تی‌بی۲

نویسندگان این مقاله در لوموند یادآوری می کنند که این پهپادها برای اهداف شناسایی برای حملات توپخانه ای به مواضع نیروهای ارمنی در ارتش آذربایجان و قطع کانالهای تأمین آنها استفاده شده است. همانند سوریه و لیبی، سیستم های پدافند هوایی روسیه نیز در برابر چنین هواپیماهای نسبتاً کوچک و کند پرواز بی تأثیر بوده اند. تجهیزات جنگ رادیویی الکترونیکی ارمنستان که از روسیه خریداری کرده بود، برای ایجاد اختلال در کنترل پهپادها کارآیی نداشت و ارمنستان جرات به پرواز در آوردن جنگنده های سو-۳۰ را نداشت. چرا که از یک سو بسیار گران هستند و در مقایسه، اگر طرف مقابل پهپادی را از دست می‌داد، این، زیاد هم هزینه‌بر نبود. از طرف دیگر، ارمنستان هنوز فرصت خرید موشک برای جنگنده های سو-۳۰ را نداشته است.

پهپاد هرون ۲

گوستاو گرسل، عضو روابط بین الملل شورای اروپا می گوید: “اروپا باید درس های این درگیری را به دقت مطالعه كند و آن را به عنوان یك جنگ كوچك بین دو كشور فقیر تلقی نكند. در اروپا، فقط فرانسه و آلمان از سیستم های جنگ الکترونیکی کافی علیه پهپادها (شعاع کوچک) برخوردار هستند و بیشتر نیروهای اتحادیه اروپا در یک جنگ مدرن به حال و روز ارتش ارمنستان می افتند. ”

پهپاد هرمس

میشل گویا، متخصص نظامی فرانسوی، به نوبه خود با بیان اینکه پهپادها تا کنون در چنین کارزارهای نظامی چنین ویرانی ایجاد نکرده اند، افزود: “ارتش های غربی رسم داشتند که این تکنیک های عجیب پرواز را نادیده بگیرند و معتقد بودند که پهپادها در درگیری های با شدت زیاد دوام نخواهند داشت و هواپیماهای جنگی همچنان حاکم آسمان‌ها خواهند بود. در حقیقت، عکس این قضیه ثابت شد.”

پهپاد انتحاری ایتی قوان

لازم به ذکر است که تجربه ارتش آذربایجان در جنگ، استفاده گسترده آن از انواع مختلف پهپادها توسط تعدادی از کشورها از جمله ارتش آمریکا، وزارت دفاع روسیه، اوکراین و کارشناسان نظامی در حال تحلیل است.

هدف‌گیری نیروهای مسلح ارمنستان در قره‌باغ توسط پهپاد
هدف‌گیری تانک تی-۷۲ نیروهای مسلح ارمنستان در قره‌باغ توسط پهپاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا