ایران

مامورین نظامی حکومت ایران خانه‌های بلوچ‌ها در شیرآباد زاهدان را تخریب کردند

وبسایت «حال‌وش» که خبرهای بلوچستان را منتشر می‌کند اعلام کرد «مامورین نظامی» جمهوری اسلامی بامداد پنجشنبه ۹ آذر با هجوم به منطقه شیرآباد زاهدان اقدام به تخریب گسترده منازل شهروندان بلوچ کردند.

بر اساس این گزارش، نیروهای نظامی و ماموران شهرداری ابتدا برق منطقه را قطع و سپس با استفاده از لودر اقدام به تخریب گسترده منازل شهروندان کردند.

حال‌وش می‌گوید در پی این اقدام «جو شدید امنیتی» در شیرآباد زاهدان برقرار شده است.

این گزارش جزییاتی در مورد دلیل اقدام ماموران در تخریب منازل شهروندان این منطقه ارایه نکرده است. با این حال کمتر از یک ماه پیش، شورای صنفی معلمان ایران با انتشار ویدئویی از پلمب چند مدرسه در منطقه شیرآباد به دلیل مدیریت مدارس توسط روحانیون اهل سنت خبر داده بود.

بر اساس این گزارش، یکی از مدارس پلمب شده مدرسه ابتدایی غیر دولتی «ندای سعادت» در شیرآباد زاهدان بود که دستکم ۴۰۰ دانش آموز بی‌بضاعت در آن تحصیل می‌کردند.

این شورا تاکید کرده بود که معلمان این مدرسه که «حقوق ناچیزی» دریافت می‌کردند نیز «ممنوع الکار» شده‌اند.

شورای صنفی معلمان ایران به نقل از اولیای دانش آموزان نوشت «در منطقه شیرآباد چند مدرسه ابتدایی غیر دولتی را پلمب کردند

این گزارش تاکید کرده است که معلمین مدرسه تهدید شدند که علت تعطیلی را «تعمیرات مدارس» اعلام کنند.

تعطیلی مدارس به دلایل سیاسی و عقیدتی در این استان در حالی است که دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان بخاطر فقر شانس کمتری نسبت به دیگر دانش آموزان کشور برای به پایان رساندن دوران تحصیل دارند.

در همین رابطه نخستین روز مهر ماه نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه سالانه ۳۰ درصد دانش آموزان این استان به دلیل مشکلاتی از جمله کمبود و هزینه‌های میلیونی سرویس مدارس مجبور به ترک تحصیل هستند، گفته است این تعداد دانش آموز هم به ۱۵۰ هزار بازمانده از تحصیل اضافه می‌شوند و این یک هشدار جدی و بسیار خطرناک برای استان می‌تواند باشد.

فاروق اعظمی تاکید کرده که از ۴۵۰۰ نفر ورودی مدرسه در ۱۲ سال گذشته تنها ۵۰۰ نفر دیپلم گرفته و ۴ هزار نفر ترک تحصیل کرده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نهم خرداد ماه گفته است «این استان ۱۷ درصد جمعیت آماری بازماندگان و تارکان تحصیل را به خود اختصاص داده و در این بین موضوع ترک تحصیل در شاخص نرخ گذر تحصیلی تاثیر مستقیمی دارد

سیستان‌و بلوچستان هم مانند دیگر مناطق مرزی در برنامه‌های توسعه‌ای جمهوری اسلامی جایگاهی ندارد و مردم این مناطق در فقر مطلق زندگی می‌کنند. مردم این منطقه با مشکلاتی همچون تبعیض قومیتی، فقر، نداشتن آب و برق و زیرساخت‌های اولیه زندگی شهری مواجه هستند.

شهرهای این استان و به ویژه زاهدان با ادامه اعتراضات هفتگی در ماه‌های گذشته و در جریان اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ صحنه حضور گسترده نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی بوده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا