آذربایجانایرانسیاست

مانور نظامی آذربایجان در دریای خزر؛ سپاه پاسداران ۴ هزار قایق تندرو مستقر کرد

در پی آغاز مانور فرماندهی و ستادی نیروی دریایی آذربایجان از امروز دوشنبه ۱۹ مهر، در دریای خزر، سپاه پاسداران نیز ۴ هزار قایق تندرو مستقر کرد.

به گفته وزارت دفاع آذربایجان، این مانور که با مشارکت کشتی های جنگی و نیروهای ویژه دریایی برگزار می شود، بر حفاظت و نگهداری زیرساخت های انرژی در بخش دریای خزر متعلق به آذربایجان متمرکز است.

آموزش ستاد فرماندهی تا ۲۱ مهر ادامه خواهد داشت.

رزمایش های فعلی نیروی دریایی آذربایجان در بحبوحه افزایش تنش ها با ایران برگزار می شود. پیشتر، در آواخر شهریور، یک مانور مشترک نیروهای ویژه آذربایجان و ترکیه در دریای خزر برگزار شد.

در کنار فعالیت نظامی آذربایجان در دریای خزر، ایران نیز در تلاش است تا در دریا نیز قدرت خود را نشان دهد.

بر اساس تصاویر ویدئویی منتشر شده در کانال های تلگرامی وابسته به نهادهای حکومتی و سپاه پاسداران، ناوگان سپاه پاسداران چندین هزار قایق تندرو را در دریای خزر مستقر کرده است.

بر اساس تصاویر ویدئویی منتشر شده از سوی منابع رسانه ای سپاه پاسداران، همه قایق ها مجهز به مسلسل های کالیبر بزرگ هستند.

گزارش شده است که تعداد آنها بیش از ۴ هزار فروند است. ایران قبلاً از چنین قایق های کوچک و تندرو برای تعقیب و تحت فشار قرار دادن کشتی های نیروی دریایی آمریکا در خلیج و تنگه هرمز استفاده کرده بود.

در نگاه اول، قایق های تندرو که هیچ سلاحی جز مسلسل های سنگین ندارند، نمی توانند نیروی جدی در دریا محسوب شوند، اما این قایق‌ها می توانند به صورت دسته جمعی و ناگهانی برای انجام عملیات مختلف خرابکارانه، از جمله حملات به سکوهای نفتی، گازی و غیره مورد استفاده قرار گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا