ایران

مذاکره کننده ارشد ایران وین را ترک کرد، دیپلمات‌ها نسبت به احتمال شکست مذاکرات هشدار دادند

رسانه‌های ایران گفتند که سرپرست تیم مذاکره کننده ایران برای مشورت به تهران آمده و به‌زودی به وین بازخواهد گشت اما همزمان دو دیپلمات غربی به وال استریت ژورنال گفتند که مشخص نیست باقری کنی چرا به ایران رفته و چه زمانی به وین باز می‌گردد.

در پی بازگشت غیر منتظره علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، از وین به تهران همزمان با درخواست روسیه برای دریافت تضمین از آمریکا، دیپلمات‌های غربی نسبت به بن ‌بست در رسیدن به توافق و احتمال شکست مذاکرات هشدار دادند.

رسانه‌های ایران گفتند که سرپرست تیم مذاکره کننده ایران برای مشورت به تهران آمده و به‌زودی به وین بازخواهد گشت اما همزمان دو دیپلمات غربی به وال استریت ژورنال گفتند که مشخص نیست باقری کنی چرا به ایران رفته و چه زمانی به وین باز می‌گردد.

یک دیپلمات ارشد غربی نیز روز دوشنبه به وال استریت ژورنال گفت: «اگر اکنون تصمیمات نهایی در واشینگتن و تهران گرفته نشود، این توافق در خطر جدی قرار خواهد گرفت.»

بازگشت باقری کنی به تهران پس از آن صورت گرفت که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه درباره شرط جدید مسکو برای احیای برجام، گفت‌وگو کرد.

روسیه آخر هفته گذشته از آمریکا خواست که تضمین کتبی دهد که در صورت احیای برجام، تحریم‌های اخیر و مرتبط با حمله به اوکراین، تاثیری روی تجارت روسیه با ایران نداشته باشد.

وال استریت ژورنال تاکید کرد که بازگشت ناگهانی علی باقری کنی، این چشم‌انداز را ایجاد می‌کند که ممکن است مذاکرات وین برای احیای برجام پس از ۱۱ ماه با شکست مواجه شود.

تعدادی از رسانه‌های ایران از جمله خبرگزاری فارس پس از بازگشت باقری کنی به تهران نوشتند: مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران «در چارچوب رایزنی‌های معمول در جریان مذاکرات» به تهران بازگشته و جلسات کارشناسی و رایزنی‌های غیررسمی در وین همچنان ادامه دارد.

انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات احیای برجام اما گزارش رسانه‌های ایران را رد کرد و گفت: دیگر جلسات کارشناسی در وین برگزار نخواهد شد و جلسات رسمی هم نخواهیم داشت و زمان آن رسیده در چند روز آینده تصمیم‌های سیاسی به مذاکرات وین پایان دهد.»

اشاره انریکه مورا به تصمیمات سیاسی و کلانی است که مقام‌های ایران و آمریکا و دیگر طرفین برجام باید برای احیای آن اتخاذ کنند از جمله تصمیم درباره اقدامات دقیقی که ایران و آمریکا باید برای بازگشت به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ انجام دهند.

مقام‌های ایران و آمریکا در روزهای اخیر گفت که به توافق نزدیک شده‌اند اما در مسیر توافق نهایی چند اختلاف مهم باقی مانده است.

وال استریت ژورنال تاکید کرد که درخواست روسیه برای دریافت تضمین‌ از آمریکا، چشم‌انداز توافق را بیشتر تیره کرده است و مقام‌های غربی نیز گفتند راهی در مورد معافیت‌‌های تحریمی برای روسیه به خاطر توافق هسته‌ای با ایران وجود ندارد.

مقام‌های آمریکا از جمله آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، خواسته‌های روسیه را بی‌ربط به مذاکرات احیای برجام عنوان کردند.

فرانسه نیز به روسیه هشدار داد که در مذاکرات احیای برجام به باج‌گیری متوسل نشود و یک مقام ریاست جمهوری فرانسه به خبرنگاران گفت: در واقعیت این مساله فقط باج‌گیری است و نه دیپلماسی.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، بدون اشاره مستقیم به مسکو گفت اجازه نخواهیم داد هیچ عامل خارجی منافع ملی کشور را در مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها، تحت تاثیر قرار دهد.

در همین حال سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه از انتظار مقام‌های ایران برای دریافت جزییات درخواست روسیه خبر داد و گفت: «اظهارات لاوروف را در رسانه‌ها دیدیم و شنیدیم، منتظریم که از مجاری دیپلماتیک جزییات آن را بشنویم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا