ایرانسیاست

مصوبه مجلس درباره اصلاح قانون انتخابات از سوی شورای نگهبان رد شد

شورای نگهبان مصوبه مجلس را که در خصوص اصلاح قانون انتخابات بود، رد کرد و آن را به دلیل آنچه که «ایرادات فراوان» خواند، به مجلس ارجاع داد

در نامه شورای نگهبان که امروز ۲۰ ارديبهشت از سوی سایت اطلاع رسانی این نهاد منتشر شده، اعلام شده است که این مصوبه «دارای ایراد‌ها و ابهامات متعدد» است.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در این باره گفت «فرایند نظارتی پیش بینی شده به موجب این مصوبه نیز از ابعاد مختلف دارای ابهام» است.

در پایان گفته شده که اظهار نظر درباره این مصوبه از سوی شورای نگهبان «پس از اصلاح در مجلس شورای اسلامی» مقدور خواهد شد.

لازم به ذکر است که پیش از انتشار این نامه، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان هدف از مصوبه مجلس را «بی‌خاصیت کردن احراز صلاحیت داوطلبان» عنوان کرده بود.

در پی اظهارات آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان درباره مصوبه مجلس دهم برای اصلاح قانون انتخابات، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز امروز نامه‌ای سرگشاده خطاب به آیت‌الله جنتی منتشر کرد.

آقای مطهری در این نامه خطاب به جنتی گفت: «به شما و آقای کدخدایی… حق می‌دهم که نگران باشید، چرا که سالها مطلق العنان تحت عنوان مبهم “نظارت استصوابی” هر کاری که خواسته‌اید کرده‌اید.»

آقای مطهری خطاب به جنتی همچنین گفت از «جایگاه خدایی» پایین بیایید، «سالها هر کاری که خواسته‌اید کرده‌اید بخشی از انتخاب را هم به عهده مردم بگذارید.»

نمایندگان مجلس دهم در جلسه ۱۴ اردیبهشت، اصلاح قانون انتخابات را تصویب کردند.

از جمله مفاد این مصوبه، داوطلب رد صلاحیت شده می‌تواند در جهت «خلاف واقع بودن گزارشات یا جعلی یا نادرست بودن مستندات..می‌تواند نزد محاکم قضایی صالح علیه دستگاه، مقام و یا شخص گزارش دهنده حسب مورد شکایت کند.»

همچنین تاکید شده که نظارت استصوابی شورای نگهبان بر انتخابات باید «طبق مواد قانون انتخابات مجلس» انجام شود.

در این مصوبه همچنین دادستان از ترکیب هیات‌های اجرایی انتخابات لغو و رییس ثبت احوال حوزه انتخابیه جایگزین او خواهد شد.

نمایندگان مجلس در این مصوبه همچنین با اضافه شدن سپاه پاسداران به مراجع استعلام درباره سابقه نامزدها مخالفت کردند.

این مصوبه برای تبدیل شدن به قانون باید به تایید شورای نگهبان برسد.

شورای نگهبان از شش فقیه که از سوی رهبر جمهوری اسلامی منصوب و همچنین شش حقوقدان مورد تایید مجلس، تشکیل می‌شود، وظیفه دارد صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس، ریاست‌جمهوری و مجلس خبرگان را بررسی و تایید کند.

لازم به ذکر است که شورای نگهبان در انتخابات مجلس یازدهم صلاحیت ۹۰ نماینده فعلی را رد کرد.

اکثریت مجلس یازدهم در دست نمایندگان اصولگرای نزدیک به آقای جنتی می‌باشد که در انتخابات اخیر با مشارکت خیلی کم مردم، کرسی‌های مجلس یازدهم را اشغال کردند.

همچنین علی مطهری در جلسۀ علنی روز سه شنبه، ۱۶ اردیبهشت، مجلس شورای اسلامی صریحاً اعلام کرد که کلیه نهادهای انتصابی به ویژه مجمع تشخیص مصلحت نظام، ستاد هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، عملاً مجلس شورای اسلامی ایران را ناکارآمد و تضعیف کرده اند.

همچنین در جلسه بررسی اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری تعدادی از نمایندگان از جمله غلامرضا کاتب، شورای نگهبان را به «مهندسی انتخابات» متهم کردند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا