جهانسیاست

مکرون خطاب به بایدن: عربستان و اسرائیل باید در مذاکرات احتمالی با ایران شرکت کنند

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه با استقبال از تمایل مجدد آمریکا به تعامل با ایران، گفت عربستان سعودی و اسرائیل در نهایت باید به گونه ای در این مذاکرات دخیل شوند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، روز پنجشنبه ۱۶ بهمن با استقبال از تمایل مجدد ایالات متحده به تعامل با ایران، گفت عربستان سعودی و اسرائیل در نهایت باید به گونه ای در این مذاکرات دخیل شوند.

مکرون در یک کنفرانس ویدیویی از پاریس به اندیشکده شورای آتلانتیک مستقر در واشنگتن گفت: “ما واقعاً باید یک مذاکره جدید با ایران را نهایی کنیم.”

در سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، توافق هسته ای ایران را که به منظور محدود کردن برنامه اتمی ایران در ازای کاهش تدریجی تحریم ها بود، کنار گذاشت. جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا، گفته است كه اگر ایران محدودیت‌های توافق هسته‌ای را رعایت کند، ایالات متحده نیز به آن باز خواهد گشت.

ترامپ تحریم های ایالات متحده را که پیش‌تر با این توافق برداشته شده بود، بازگرداند و سیاست فشار حداکثری را در قبال ایران اعمال کرد.

مکرون گفت که زمان مذاکره جدید فرا رسیده چرا که ایران به سلاح هسته ای نزدیکتر شده است و نیاز به یک توافق در برنامه موشکی و نقش ایران در ثبات منطقه ای است.

در سال ۲۰۱۹ وی تلاش کرد تا واشنگتن و تهران را به میز مذاکره برگرداند و پارامترهایی را برای گفتگوهای گسترده تر در آینده تعیین کند.

ایده اصلی این بود که اطمینان حاصل شود ایران -که انکار می کند به دنبال بمب اتمی است- هرگز به دستیابی به سلاح هسته‌ای تلاش نخواهد کرد، به جنگ داخلی یمن پایان داده شود، برای امنیت منطقه ای برنامه ای تدوین شود و تحریم های اقتصادی بر علیه تهران کاهش یابد.

مشخص نیست که دولت جو بایدن بدون اینکه ایران به محدودیت‌های برجام عمل کند تحریم ها را لغو خواهد کرد یا نه.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا