سیاست

میشل عون: لبنان قربانی تنش‌های میان ایران و ایالات متحده نخواهد شد

رئیس جمهور لبنان ضمن اشاره به این مطلب که کشورش خارج از کشمکش های ایران و آمریکاست، تاکید کرد: همه گمان می‌کنند که «حزب الله» در صورت جنگ بین دو طرف، مداخله خواهد كرد، اما من تضمین می کنم که «حزب الله» به قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت احترام خواهد گذاشت و در امور داخلی لبنان نیز دخالت نخواهد نمود.

به گزارش العربی جدید، بیروت پایتخت لبنان بعد از ظهر دیروز (8 فوریه) شاهد تظاهرات‌ها به سمت پارلمان لبنان برای مخالفت با دولت «حسان  دیاب» بود.

 

تظاهرات کنندگان در مخالفت با دولت جدید، شعار هایی از جمله: « نه به رای اعتماد» و «هزینه پرداخت نخواهیم کرد» سر دادند. این در حالی است که «میشل عون»، رئیس جمهور لبنان از آمادگی برخی از کشورها از جمله فرانسه برای کمک به لبنان خبر داد.

تظاهرات کنندگان لبنانی در مسیر اول، از منطقه «شفرولیه» به سمت کاخ دادگستری و با عبور از انجمن بانک ها تا مقر پارلمان لبنان در میدان «نجمه» و در مسیر دوم از مقر وزارت کشور به سمت بانک لبنان در منطقه «حمرا» و سپس «استارکو» و مقر پارلمان لبنان، به خیابان ها آمده و با  سر دادن شعارهایی در مخالفت با دولت جدید، اعتراضات خود نسبت به رای اعتماد پارلمان به  دولت جدید در روز سه شنبه هفته آتی را اعلام کردند.

تظاهرات کنندگان، دولت «حسان دیاب» نخست وزیر جدید را قبول ندارند زیرا به نظر آنها خواسته‌شان برآورده نشده است چرا که آنها خواستار دولتی با وزرای متخصص و مستقل و به دور از طبقات سیاسی فاسد که لبنان را به این وضع وخیم اقتصادی رسانده‌اند، می باشند.

در این راستا میشل عون  دیروز (8 فوریه) اعلام کرد که برخی از کشورها از جمله فرانسه ابراز تمایل کرده اند تا به لبنان برای خروج از بحران اقتصادی این کشور کمک کنند و در همین زمینه نیز با «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه تماس تلفنی داشته است.

عون درباره اینکه آیا لبنان می ترسد که قربانی کشمکش های آمریکا و ایران به واسطه حزب الله شود، گفت: «ما خارج از کشمکش های ایران و آمریکا هستیم.»

وی در ادامه سخنانش افزود: «همه گمان می کنند که حزب الله وارد جنگ میان دو طرف خواهد شد اما من تضمین می کنم که حزب الله به مصوبه 1701 شورای امنیت احترام خواهد گذاشت و در امور داخلی لبنان نیز دخالت نخواهد کرد.»

رئیس جمهور لبنان همچنین جنگ در کشورهای همسایه و افزایش نسبی پناهندگان سوری در لبنان را سرزنش کرد و گفت: «جنگ در کشورهای همسایه که تولیدات لبنان از آنجا به سایر کشورهای عربی صادرات می شد، به دو چندان کردن بحران اقتصادی سبب شده است.»

به گفته عون، پناهندگان سوریه و فلسطین در لبنان تقریبا نصف جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.

وی در ادامه افزود که بحران کنونی که لبنان از آن رنج می برد از قدرت تحمل کشورهای بزرگ هم فراتر می رود و تا به این لحظه تقریبا 25 میلیارد دلار بر اساس ارزیابی صندوق بین المللی پول و بانک بین المللی بر دوش ما هزینه گذاشته است.

خاطرنشان می‌گردد که لبنان از 17 اکتبر شاهد تظاهرات مردمی بی سابقه ای علیه طبقه سیاسی فاسد بوده است که منجر به استعفای سعد حریری نخست وزیر پیشین این کشور گردید.

تظاهرات کنندگان خواستار آن هستند که دولتی تکنوکرات (فن سالار) بر سر کار بیاید که بتواند وضع سیاسی و اقتصادی کشور را از بحران خارج نماید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا