جهان

ناتو بزرگترین رزمایش خود از زمان جنگ سرد را با ۹۰ هزار سرباز برگزار می‌کند

ناتو بزرگترین رزمایش خود را از زمان جنگ سرد به این سو انجام می‌دهد، رخدادی که در جریان آن نیروهای آمریکایی تمرین می‌کنند در صورت وقوع درگیری در جناح شرق ناتو، به آن دسته از متحدان اروپایی خود که هم‌مرز با روسیه هستند، کمک برسانند.

کریس کاولی، فرمانده ارشد ائتلاف ناتو، روز پنجشنبه گفت که حدود ۹۰ هزار سرباز قرار است به مانورهایی که با عنوان «مدافع سرسخت ۲۰۲۴» برگزار می‌شود و تا ماه مه ادامه پیدا می‌کند، بپیوندند.

به گفته ناتو، بیش از ۵۰ کشتی از ناو هواپیمابر گرفته تا ناوشکن، و همچنین بیش از ۸۰ فروند جت جنگی، بالگرد و پهپاد و دست‌کم ۱۱۰۰ خودروی تهاجمی، شامل ۱۳۳ تانک، و ۵۳۳ خودروی جنگی پیاده نظام در این رزمایش شرکت خواهند کرد.

آقای کاولی گفت که در این رزمایش برنامه‌های منطقه‌ای ناتو تمرین خواهد شد، اولین طرح‌های دفاعی که این ائتلاف پس از دهه‌ها طراحی کرده است، و نشان می‌دهد واکنش درست در صورت حمله روسیه چه باید باشد.

ناتو در بیانیه خود به نام روسیه اشاره‌ای نکرده، اما در سند راهبردی اصلی آن، روسیه به عنوان مهم‌ترین تهدید علیه امنیت اعضای ناتو دانسته شده است.

طبق اعلام ناتو، آخرین رزمایش‌های این ائتلاف که مقیاسی کم و بیش مشابه با این رزمایش داشته‌اند، یکی رزمایش رفورجر در سال ۱۹۸۸ بود که ۱۲۵ هزار سرباز برگزار شد و دیگری رزمایش تریدنت جانکچر در سال ۲۰۱۸ با ۵۰ هزار سرباز.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا