جهانخاورمیانه

ناتو خروج روسیه از خرسون را «یک پیروزی دیگر برای کی‌یف» خواند

اوکراین روز پنجشنبه اعلام کرد که ۱۲ روستا در منطقه خرسون در جنوب این کشور را به تصرف خود درآورده است. از سوی دیگر مسکو تأیید کرد که عقب نشینی خود را آغاز کرده است. کی‌یف ادعا می‌کند که در مجموع حدود ۳۷۰۰ کیلومتر مربع از خاک خود را آزاد کرده که در صورت تایید باید آن را «شکست» تازه‌ای برای ارتش ولادیمیر پوتین دانست.

فرمانده کل ارتش اوکراین، والری زالوژنی اعلام کرد که نیروهایش روز چهارشنبه هفت کیلومتر پیشروی کرده و کنترل شش منطقه به سمت خرسون را در دست گرفته‌اند.

پیش‌تر ارتش روسیه نیز اعلام کرده بود که عملا عقب نشینی از داخل منطقه خرسون راآغاز کرده و نیروهای خود را از ساحل راست به سمت چپ رودخانه دنیپر منتقل کرده است.

وزارت دفاع روسیه با «تاکتیکی» دانستن این اقدام، اعلام کرد: «یگان‌های نیروهای روسی طبق برنامه در حال مانور به سمت مواضع مستقر در ساحل چپ رودخانه دنیپر هستند.»

همزمان ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز پنجشنبه به خبرنگاران در رم گفت که خروج نیروهای روسیه از خرسون، «پیروزی جدیدی» برای کی‌یف خواهد بود.

آقای استولتنبرگ پس از دیدار با جورجا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا گفت: «ما اعلامیه روسیه مبنی بر عقب‌نشینی از خرسون را مورد توجه قرار داده‌ایم. باید ببینیم که وضعیت میدانی در روزهای آینده چگونه پیش می‌رود.»

دبیرکل ائتلاف آتلانتیک افزود :«اما آنچه واضح است این است که روسیه تحت فشار زیادی قرار دارد و اگر خرسون را ترک کنند، این یک پیروزی دیگر برای اوکراین خواهد بود. امنیت اروپا زیر سوال است، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، جنگ تجاوزکارانه ای را علیه اوکراین به راه انداخته است. ما شاهد بودیم که چگونه نیروهای مسلح اوکراین توانستند نیروهای روسیه را به عقب برانند و مناطقی را آزاد کنند. این موفقیت‌ها متعلق به سربازان شجاع اوکراینی است. در عین حال، حمایت بی‌سابقه‌ای که متحدان ناتو از جمله ایتالیا ارائه کردند، منجر به ایجاد تغییراتی در میدان جنگ شده و این امر برای پیشرفت اوکراین حیاتی است.»

خانم ملونی، نخست وزیر ایتالیا در این‌باره گفت: «در شرایطی که صلح چیزی نیست که بتوانیم آن را بدیهی بدانیم… من به آقای استولتنبرگ مجددا یادآوری کردم که ایتالیا قویا از تمامیت ارضی، حاکمیت و آزادی اوکراین حمایت می کند.»

وی افزود: «من تقویت کلیت ائتلاف با یک ستون قوی با محوریت اروپایی را در اولویت می‌دانم و هدف این است که آن را حتی قوی‌تر کنیم و توانایی بیشتری در پاسخگویی به تهدیدات از هر طرف داشته باشیم.»

اخبار مربوط به پیشروی ارتش اوکراین در جبهه خرسون در حالی منتشر می‌شود که روز گذشته هم مرگ «مشکوک» یکی از گماشته‌های عالیرتبه کرملین در خرسون خبرساز شده بود.

یورونیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا