خاورمیانه

نتانیاهو: هنوز توافقی برای آزادی گروگان‌ها صورت نگرفته است

خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی در بند حماس به همراه 20 هزار نفر از حامیان آنها یک راهپیمایی اعتراضی علیه دولت نتانیاهو در شهر قدس برگزار کردند

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل شنبه 27 آبان تاکید که تاکنون هیچ معامله ویژه‌ای برای آزادی گروگا‌ن‌های اسرائیلی در بند حماس حاصل نشده است.

روزنامه «تایمز اسرائیل» گزارش داد که نتانیاهو به خانواده‌های زندانیان اسرائیلی در غزه اطلاع داده است که «آنچه درباره وجود توافقی برای آزادی قریب‌الوقوع گروگان‌ها گفته می‌شود حقیقت ندارد».

نتانیاهو با نفی گزارش‌های مبنی بر توافقی درباره آزادی برخی از بازداشت‌شدگان، تاکید کرد که این نوع گزارش‌ها نادرست است و در صورت رسیدن به توافقی به اسرائیلی‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

قدردانی از حمایت آمریکا

نتانیاهو در یک کنفرانس مطبوعاتی تایید کرد که اسرائیل در جنگ خود علیه حماس تحت فشارهای بین‌المللی است.

او از حمایت آمریکا قدردانی کرد و گفت که ایالات متحده محموله‌های ضروری تسلیحات به اسرائیل ارسال می‌کند.

او ادامه داد: «ارائه کمک‌های بشردوستانه به غزه برای ادامه جنگ علیه حماس مهم است و بدون آن حمایت بین‌المللی از عملیات نظامی اسرائیل کاهش می‌یابد».

عملیات در جنوب غزه

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل نیز در همین کنفرانس مطبوعاتی گفت که ارتش اسرائیل به حملات قوی علیه حماس ادامه می‌دهد و به زودی در جنوب نوار غزه نیز دست به انجام عملیات خواهد زد.

او افزود:«ما در مرحله دوم تهاجم زمینی هستیم و در شرق نوار غزه نیز در حال عملیات هستیم. حملات موثری علیه حماس انجام دادیم. تونل‌ها، استحکامات و سایت‌ها را تخریب کردیم و بسیاری از رهبران آن را کشتیم».

وی ادامه داد: «با خانواده‌های زندانیان غزه دیدار و به آنها اعلام کرد که بازگرداندن آنها به اسرائیل اولویت اصلی است».

فشار بر دولت نتانیاهو

خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی و هزاران نفر از حامیان آنها روز شنبه در پایان راهپیمایی اعتراضی پنج روزه برای اعمال فشار بر دولت نتانیاهو درباره وضعیت اسیران اسرائیلی در بند حماس وارد قدس شدند تا به گفته آنها یک تظاهرات گسترده را تا مقابل اقامتگاه نخست‌وزیر اسرائیل در این شهر برگزار کنند.

نوام آلون (25 ساله) در حالی که عکسی از «اینبار» دوست دختر ربوده شده خود در دست داشت، گفت: «حدود 20 هزار نفر از جمله هوادارانی که به راهپیمایی در بزرگراه اصلی بین تل آویو و قدس پیوستند، می‌خواهند دولت را تحت فشار قرار دهند تا تمام تلاش خود را برای بازگرداندن گروگان‌ها انجام دهد.»

تخمین زده می‌شود که حدود 240 نفر از جمله کودکان، سالمندان و شهروندان خارجی پس از حمله 7 اکتبر حماس به شهرک‌ها و پایگاه‌های ارتش اسرائیل در جنوب این کشور توسط این جنبش به گروگان گرفته و به نوار غزه انتقال داده شدند.

بسیاری از بستگان و دوستان گروگان‌ها بیم آن دارند که در حملات اسرائیل به غزه با هدف از بین بردن حماس، گروگان‌ها آسیب ببینند.

دولت اسرائیل می‌گوید حمله نظامی فرصت بازگرداندن گروگان‌ها از طریق تبادل زندانیان که توسط میانجی‌ها انجام می‌گیرد را افزایش می‌دهد.

شارون لیفشیت هنرمند زن ساکن لندن که پدر 83 ساله‌اش ربوده شد، گفت: «احساس می‌کنم مردم فکر می‌کنند زمان وجود دارد، اما برای کودکان و افراد مسن با نیازهای پیچیده و دشوار، زمانی کافی وجود ندارد. زمان به سرعت در حال اتمام است».

مذاکره برای آزادی گروگان‌ها

بسیاری از اسرائیلی‌ها دولت خود را مسئول غافلگیری در برابر حمله هفتم اکتبر حماس می‌دانند.

در میان کسانی که در راهپیمایی به سوی قدس شرکت کردند، یائیر لاپید، رهبر مخالفان میانه‌رو بود که از جنگ حمایت می‌کند اما خواهان استعفای نخست‌وزیر، بنیامین نتانیاهو شده است.

میکی زوهر، یکی از اعضای دولت و حزب نتانیاهو، روز جمعه هنگامی که از شرکت کنندگان در راهپیمایی در محل استراحت بازدید کرد، مورد حملات لفظی شرکت کنندگان در راهپیمایی قرار گرفت.

حماس اخیرا اعلام کرد که تعدادی از گروگان‌ها در حملات به غزه کشته شدند.

این موضوع باعث نگرانی فعالان و نزدیکان گروگان‌ها شد که از دولت اسرائیل می‌خواهند هرگونه تبادل زندانی را تسریع بخشد.

خانواده‌های گروگان‌ها از اصرار نتانیاهو بر لزوم مخفی نگه‌داشتن مذاکراتی که با میانجیگری قطر و مصر انجام می‌شود، بیشتر ناامید شدند.

استیوی کرم، یکی از فعالان اسرائیلی، گفت:«غیرممکن است که 240 ربوده شده وجود داشته باشد و دولت ما با بستگان آنها صحبت نکند و به آنها نگوید که چه اتفاقی می‌افتد، چه چیزی روی میز مذاکره است، چه چیزی پیشنهاد می‌شود و دلایل آن چیست…هیچ چیز گفته نمی‌شود».

در تازه‌ترین تحول گردان‌های القسام، شاخه نظامی «حماس» شنبه 27 آبان اعلام کرد که ارتباط خود را با گروه موظف به حفاظت از اسرای اسرائیلی در نوار غزه از دست داده و سرنوشت این گروه مسئول حفاظت از اسرای اسرائیلی همچنان نامعلوم و از آن بی‌اطلاع است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا