جهانخاورمیانه

چهل و چهارمین روز جنگ؛ گسترش حملات اسرائیل به غزه

در چهل و چهارمین روز جنگ در غزه، پس از اعلام ارتش اسرائیل از گسترش عملیات زمینی به شمال غزه، امروز حملات شدیدی بر مناطق مختلف نوار، به ویژه در شمال آن انجام داد که با شلیک گلوله‌های منور همراه بود.

منابع «العربیه» تاکید کردند در پی حملات هوایی اسرائیل که خانه‌هایی در محله یرموک را هدف قرار داد، خساراتی وارد شده است

این گزارش همچنین از کشته‌شدن دو سرباز اسرائیلی در درگیری‌های جاری در شمال نوار غزه خبر داد.

همچنین خبرگزاری «فلسطین» از بمباران اردوگاه نصیرات و خان‌​​یونس توسط اسرائیل که منجر به کشته‌شدن 15 فلسطینی شد، خبر داد.

مدرسه‌های «فاخوره» و «تل الزعتر» در آتش

این تحولات میدانی پس از بمباران اسرائیل که دو مدرسه را هدف قرار داد، صورت گرفت. یکی مدرسه «فاخوره» که پس از حملات هوایی، اجساد پراکنده بیش از 200 نفر در دو طرف راهروهای مدرسه بر جای ماند و دیگری مدرسه «تل الزعتر» که حملات اسرائیل جان 50 نفر را گرفت و این دو مدرسه صدها آواره غیر نظامی را در خود جای داده بود، با این حال تعداد قربانیان حملات اسرائیل به غزه، به بیش از 12300 کشته رسید.

به گزارش خبرگزاری فلسطین، وزارت بهداشت فلسطین تایید کرد، به دلیل قطع خدمات ارتباطی و تخریب کامل خدمات و ارتباطات در بیمارستان‌های شمال غزه، برای هفتمین روز متوالی در به دست آوردن اطلاعات به‌روز شده، با مشکلات زیادی مواجه است.

وزارت بهداشت فلسطین خاطرنشان کرد که از 35 بیمارستان غزه، 26 تا و از 72 کلینیک مراقبت‌های اولیه بهداشتی، فقط 52 مورد، یعنی بیش از دو سوم، به دلیل خسارات ناشی از بمباران اسرائیل یا کمبود سوخت، کار خود را متوقف کردند و 9 بیمارستان باقی‌مانده به طور جزئی در حال فعالیت‌اند و از 24 بیمارستانی که در شمال، توانایی پذیرش بیماران را دارند، فقط «بیمارستان المعمدانی» غزه، با توجه به مشکلات، مشغول به فعالیت است.

همچنین 18 بیمارستان از آغاز حمله اسرائیل به غزه تخلیه و بسته‌شده که شامل 3 بیمارستان النصر، الرنتیسی و القدس در سه روز گذشته است.

کرانه باختری

بر اساس آنچه شاهدان عینی به خبرگزاری‌های جهان عرب گزارش دادند، نیروهای اسرائیلی روز یک‌شنبه مناطق مختلفی از «کرانه باختری» را مورد هدف حملات گسترده قرار دادند.

هلال احمر فلسطین نیز از کشته‌شدن دو نفر در پی تیراندازی ارتش ارسرائیل به اردوگاه «الدهیشه» در بیت لحم و جنین خبر داد.

خبرگزاری فلسطینی «وفا» گزارش داد، ارتش اسرائیل بامداد یک‌شنبه در حمله به اردوگاه آوارگان جنین در کرانه باختری، یک فلسطینی ناتوان را به قتل رساند. وسام بکر، رئیس بیمارستان دولتی جنین به خبرگزاری «وفا» اطلاع داد این شهروند، 46 ساله و عصام الفاید نام داشت که بر اثر تیراندازی ارتش اسرائیل در ورودی اردوگاه کشته شد.

این آژانس همچنین خاطرنشان کرد که ده‌ها خودروی نظامی اسرائیل با بولدوزر به شهر جنین در شمال کرانه باختری یورش بردند و راه‌های نزدیک اردوگاه جنین را با بولدوزر تخریب کردند.

در همین حال شاهدان گزارش دادند که ارتش اسرائیل به تعدادی از منازل در جنین یورش برد و یک زن سالخورده را دستگیر کرد تا پسرش، خود را تسلیم نیروهای اسرائیلی کند.

شهر نابلس و کمپ آوارگان بلاطه در مجاور آن نیز شاهد حمله دیگری مانند شهرهای جنین، بیت لحم، الخلیل، بیت ساحور، قلقیلیه، طوباس و اردوگاه قلندیا بود و ارتش اسرائیل تعدادی از خانه‌ها را مورد تفتیش قرار داد.

جنگ غزه بدون هیچ نشانه‌ای از عقب‌نشینی از حملات، با وجود درخواست‌های بین‌المللی برای توقف جنگ یا حداقل آتش‌بس وارد هفتمین هفته خود شده اشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا