خاورمیانه

نخست‌وزیر اسرائیل: ایران در وین خواستار حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی شده

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یک‌شنبه، در بخشی از سخنرانی خود در اجلاس رهبران سازمان‌های اصلی یهودی آمریکا به ابراز نگرانی درباره توافق احتمالی در مذاکرات احیای برجام و شکاف‌های باقی‌مانده بین ایران و ایالات متحده در این مذاکرات پرداخت.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت که ایران در جریان مذاکرات وین خواستار حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی و همچنین بسته شدن پرونده‌های هسته‌ای باز خود در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده است.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یک‌شنبه، در بخشی از سخنرانی خود در اجلاس رهبران سازمان‌های اصلی یهودی آمریکا به ابراز نگرانی درباره توافق احتمالی در مذاکرات احیای برجام و شکاف‌های باقی‌مانده بین ایران و ایالات متحده در این مذاکرات پرداخت.

بنت ضمن ابراز نگرانی درباره مذاکرات جاری در وین برای احیای برجام گفت از نظر اسرائیل و متحدانش، توافقی که در وین در حال تدوین است، به احتمال زیاد منشا خشونت بیشتر و خاورمیانه‌ای بی‌ثبات‌تر خواهد شد.

او گفت: «ما و کشورهای با ثبات منطقه یک چشم‌مان به مرز اوکراین و روسیه و چشم دیگرمان به وین است، اما آنچه که در وین مشاهده می‌کنیم بسیار نگران‌کننده است.»

نخست‌وزیر اسرائیل در بخشی دیگری از سخنانش گفت ایران در مذاکرات وین تاکید دارد که «نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا» حذف شود.

بنت اشاره نکرد که آیا دولت جو بایدن با لغو تصمیم دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۹ برای تروریستی شناختن سپاه پاسداران موافقت کرده است یا خیر، اما گفت: «آیا متوجه می‌شویم که آنها اکنون می‌خواهند که بزرگ‌ترین سازمان تروریستی در جهان آزاد شود؟»

نفتالی بنت دیگر شرط جمهوری اسلامی در مذاکرات وین را بسته شدن همه پرونده‌های باز هسته‌ای جمهوری اسلامی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد، اما گفت که هنوز آمریکا با این شرط ایران موافقت نکرده است.

او پرونده‌های مد نظر ایران را پرونده‌های تحقیقاتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران دانست و گفت: «ایران مواد مرتبط با برنامه نظامی اتمی را مخفی کرده و همچنان هم مخفی می‌کند. مچ ایران گرفته شده و حال جمهوری اسلامی تاکید دارد که بازرسان باید آنچه دیده‌اند را نادیده بگیرند.

نخست‌وزیر اسرائیل بزرگترین مشکل توافق هسته‌ای جدید با ایران را «بند غروب» این قرارداد دانست که تنها دو سال و نیم زمان دارد.

بنت گفت: «دو سال و نیم زمان زیادی نیست و پس از آن ایران بر اساس همین توافق می‌تواند سانتریفیوژهای پیشرفته ساخته و به کار گیرد، مراکز غنی‌سازی به اندازه چندین زمین فوتبال با سانتریفیوژهای پیشرفته راه اندازی کند و اقدام این کشور نیز قانونی خواهد بود.»

او افزود این بند راهی سریع برای غنی‌سازی اورانیوم در حد نظامی به ایران می‌دهد و حتی در این دو سال و نیم نیز جمهوری اسلامی اجباری ندارند که سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای که اخیرا ساخته است را نابود کنند.

نخست‌وزیر اسرائیل توافق هسته‌ای با ایران را موجب «فربه شدن رژیم وحشی و به‌شدت فاسد» جمهوری اسلامی دانست و گفت این قرارداد ده‌ها میلیارد دلار به «ماشین ترور» جمهوری اسلامی واریز می‌کند و این حکومت و به بازارهای جدید دست خواهد یافت.

او با اشاره به حمایت ایران از شبه‌نظامیان در خاورمیانه افزود: «بخش عمده این پول هم در راه حمله به اسرائیل، متحدان ما و حتی سربازان آمریکایی خرج خواهد شد.»

نخست‌وزیر اسرائیل در پایان گفت که قصد ندارد در این موضوع با آمریکا مبارزه کند، اما تاکید کرد که اسرائیل، ایران در آستانه ساخت سلاح اتمی را نمی‌پذیرد و همواره حق آزادی عمل را برای دفاع از خود حفظ خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا