آذربایجاناجتماعیاقتصادایران

نماینده اورمیه: مهاجرت نیروهای متخصص از آذربایجان‌غربی به کشورهای همجوار افزایش یافته

نماینده اورمیه در مجلس دلیل افزایش «مهاجرت نیروهای متخصص از آذربایجان‌غربی به کشورهای همجوار» را «بی‌توجهی به تولید ثروت توسط بخش خصوصی عنوان کرد.

سلمان ذاکر، نماینده اورمیه در مجلس ایران دلیل افزایش «مهاجرت نیروهای متخصص از آذربایجان‌غربی به کشورهای همجوار» را «بی‌توجهی به تولید ثروت توسط بخش خصوصی و عدم سرمایه گذاری بخش دولتی در طرح های کشاورزی و صنعتی» عنوان کرد.

آقای ذاکر در گفتگو با ایلنا یکی دیگر از دلایل افزایش «مهاجرت نیروهای متخصص از آذربایجان‌غربی به کشورهای همجوار» را «وجود بروکراسی‌های اداری» عنوان کرد.

به عقیده او «برای جلوگیری از مهاجرت ها و فرار سرمایه باید در روند راه اندازی پروژه های تولید توسط بخش خصوصی تسهیل شود.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی از «عوامل عقب ماندن استان» را «بی‌توجهی به توسعه کشاورزی و صادرات محصولات کشاورزی» دانست و «برای توسعه و پیشرفت استان» به لزوم حل «مشکلات کشاورزی و صادرات استان» تاکید کرد.

به گفته او «ضرورت دارد در این زمینه از بروکراسی اداری کم کرده و برای جذب سرمایه‌گذار همت کنیم.»

سوالی که مطرح است این است که آیا واقعا هم آنطور که نماینده اورمیه در مجلس ایران عنوان می‌کند دلایل افزایش «مهاجرت نیروهای متخصص از آذربایجان‌غربی به کشورهای همجوار» فقط آن چیزهایی است که وی عنوان می‌کند؟

کارشناسان و جامعه‌شناسان این حوزه تاکید دارند که در بررسی عوامل مهاجرت نیروهای متخصص به کشورهای خارجی مد نظر قرار ندادن عوامل اصلی دخیل در این خصوص و یا مطرح کردن عوامل دل‌به‌خاهی برای منحرف کردن اذهان از عوامل اصلی هیچ مشکلی را نه تنها حل نخواهد کرد بلکه به بنیادی‌تر شدن این مشکلات نیز کمک خواهد کرد.

وجود تبعیض اتنیکی و به تبع آن نا عدالتی در تقسیم بودجه، سرکوب منتقدین، فساد ساختاری و ایجاد تنش‌ها در مناسبات بین‌المللی از دیگر عواملی هستند که در این‌گونه موضوعات به‌طور مستقیم دخیل هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا