ایران

نمایندگان هشت کشور خواستار رفع تحریم ایران شدند

پس از آنکه مقامات جمهوری اسلامی ادعا کردند که تحریم‌ها مانع مقابله با کرونا در این کشور می‌شود، هشت کشور، طی نامه‌ای به سازمان ملل، خواستار رفع تحریم‌های ایران شدند.

 

نمایندگان هشت کشور جهان در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران به دلیل اثرات منفی که در مبارزه با کروناویروس ایجاد کرده‌اند را خواستار شدند.

شیوع کرونا در ایران که ابتدا با انکار و پنهان‌کاری مقامات این کشور مواجه شد، این روزها بهانه‌ای شده تا به آمریکا فشار بیاورند حداقل در این شرایط تحریم‎‌ها را برطرف کند. پس از درخواست وزیر امور خارجه این کشور از سازمان ملل، حالا هشت کشور جهان که اغلب متحد ایران به شمار می‌آیند خواستار لغو تحریم‌ها شدند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، پنج‌شنبه 26 مارس 2020، پس از آنکه مقامات جمهوری اسلامی ادعا کردند که تحریم‌ها مانع مقابله با کرونا در این کشور می‌شود، هشت کشور، طی نامه‌ای به سازمان ملل، خواستار رفع تحریم‌های ایران شدند.

کشورهای روسیه، چین، سوریه، کوبا، نیکاراگوئه، کره شمالی، ونزوئلا و ایران با امضای این نامه آن را به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل ارسال کردند و از او خواستند که تحریم‌ها علیه ایران برطرف شود چون مانع مبارزه با ویروس کرونا شده است.

نمایندگی روسیه در سازمان ملل امروز با اعلام این خبر در صفحه توئیتر خود، متن این نامه را به اشتراک گذاشت که در بخشی از آن آمده است: «ما محترمانه از شما (گوترش) می‌خواهیم که مطابق با مواضع اصولی سازمان ملل در رد اقدامات تحمیلی یکجانبه، خواستار برداشته شدن کامل و فوری چنین فشار اقتصادی خودسرانه، غیرقانونی و زورگویانه شوید و اطمینان حاصل کنید تمام اعضای جامعه جهانی وکنش موثر، کافی و کاملی به ویروس کرونا نشان می‌دهند و همچنین مانع سیاست‌زده کردن این پاندمی شوید».

در این نامه، شیوع کرونا را زمانی برای ایجاد «همبستگی، همکاری و ملاحظه‌گری» دانسته تا بتوان بر این بحران پیچیده انسانی پیروز شد.

وزیر امور خارجه ایران، شیوع کرونا را فرصت مناسبی دیده تا بار دیگر تحریم‌های آمریکا را مورد انتقاد قرار دهد. محمدجواد ظریف در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل، رفع تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران را خواستار شد.

او تحریم‌های آمریکا را مانع عمده‌ای در راه مبارزه با شیوع کرونا در ایران دانست.

ظریف با ارسال نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل متحد، پایان تحریم‌های دولت ایالات متحده علیه ایران را خواستار شد. او گفت که تحریم‌های آمریکا مانع عمده‌ای بر سر مبارزه با شیوع کرونا در ایران است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز بیماری کرونا را دستمایه‌ای برای رفع تحریم‌ها قرار داد. او در نامه‌ای خطاب به مردم آمریکا با اشاره به شیوع جهانی ویروس جدید کرونا نوشت که «تحریم‌ها موجب شده توان مردم ایران در مبارزه با این ویروس کاهش یابد و حتی برخی از هموطنان ما به علت این تحریم‌ها جان خود را از دست بدهند».

روحانی از مردم آمریکا خواست تا بر سر دولت این کشور با«صدای بلند فریاد برآورند». او در این نامه نوشت دولت آمریکا «با تداوم تحریم به یاری ویروس شتافته است».

این در حالی است که رئیس‌جمهور آمریکا، هفته پیش بار دیگر تأکید کرد تحریم‌ها علیه ایران را به دلیل همه‌گیرشدن ویروس کرونا کاهش نخواهد داد.

به نوشته پایگاه سی‌ان‌بی‌سی، دونالد ترامپ در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا دولت ترامپ رفع تحریم‌ها علیه ایران را بررسی می‌کند گفت: «آنها جواب این را می‌دانند. مسئولان ایران جواب سئوال شما را می‌دانند».

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از «برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران اعلام کرد که «سیاست فشار حداکثری علیه ایران ادامه خواهد یافت».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا