اقتصادجهانسیاست

ترامپ از احتمال قطع روابط آمریکا با چین سخن گفت

رئیس‌جمهور ایالات متحده ضمن اشاره به نداشتن تمایلی برای گفت‌وگو با که شی جین‌پینگ، رئیس‌ جمهوری چین، افزود که حتی می‌تواند روابط بین دو کشور را به طور کامل قطع کند.

دونالد ترامپ در مصاحبه روز پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت خود باشبکه خبری «فاکس‌نیوز» بار دیگر چین را مسئول شیوع ویروس کرونا دانست و از پیامدهای احتمالی آن سخن گفت. خبرنگار از ترامپ خواستار توضیح مشخص درباره پیامدهای احتمالی شد و ترامپ در پاسخ گفت که هر چیزی ممکن است.

خبرنگار بار دیگر پرسید که آیا ممکن است آمریکا ویزای دانشجویان چینی که در آمریکا مشغول تحصیل هستند را تمدید نکند؟ ترامپ در پاسخ گفت که واکنش آمریکا می‌تواند بسیار گسترده‌تر باشد. آمریکا می‌تواند کل مناسبات خود با چین را قطع کند.

رییس جمهور آمریکا همچنین گفت که چین نباید اجازه می داد که این اتفاقات بیفتد.

دونالد ترامپ اضافه کرد که من توافق تجاری بزرگی به انجام رساندم ولی اکنون می‌گویم که احساسم دیگر مثل آن موقع نیست. هنوز امضای آن خشک نشده بود که این بیماری آمد.

دونالد ترامپ در این مصاحبه بار دیگر گفت که قطع کامل روابط اقتصادی با چین هیچ ضرری به آمریکا نمی‌رساند. این اقدام تنها باعث می‌شود که آمریکا ۵۰۰ میلیارد دلار صرفه‌جویی کند.

اشاره دونالد ترامپ به کسری موازنه تجاری بین آمریکا و چین است. آقای ترامپ پیش‌تر، از این پول تحت عنوان «پول گم‌شد»” یاد کرده بود.

تهدیدهای جدید دونال ترامپ علیه چین درباره شیوع ویروس کرونا می‌تواند بار دیگر به جنگ تجاری بین دو کشور دامن بزند. شیوع ویروس کرونا اندک زمانی پس از امضای توافق نخست دو کشور بر سر سامان دادن به تجارت خارجی اتفاق افتاده است.

دونالد ترامپ و هم‌حزبی‌هایش چین را متهم می‌کنند که هشدارهای لازم در باره شدت و ابعاد شیوع ویروس کرونا به جهانیان نداده است. آنها همچنین چین را متهم می کنند که اطلاعات در خصوص شیوع این ویروس مرگبار را از چشم جامعه بین المللی مخفی کرده است.

چین ضمن رد اتهامات آمریکا می‌گوید، در خصوص مقابله با ویروس کرونا شفاف عمل کرده و به دولت‌های جهان اطلاع رسانی کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا