آذربایجانجهانسیاست

هشدار ترکیه به ارمنستان: حواستان را جمع کنید آذربایجان تنها نیست

در پی آنقش آتش‌بس از سوی نیروهای نظامی ارمنستان و آغاز درگیری‌های اخیر بین این کشور و جمهوری آذربایجان، ترکیه حمایت همه‌جانبه خود را از آذربایجان اعلام کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به حمله ارمنستان به آذربایجان، امروز دوشنبه ۲۳ تیرماه اعلام کرد که ترکیه حمله عناصر مسلح ارمنستان به منطقه تووز آذربایجان را محکوم می کند.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه همچنین آمده است: «در کنار اینکه امید می رود تلاش ارمنستان برای پوشاندن تجاوزات خود به هیچ وجه مورد قبول جامعه جهانی قرار نگیرد، ترکیه با تمام امکانات در زمینه دفاع از تمامیت ارضی آذربایجان به کمک‌های خود ادامه خواهد داد.»

مولود چاووش‌اوغلو: ارمنستان دست از پا خطا نکند.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: «تجاوز ارمنستان قابل قبول نیست. ارمنستان حواسش را جمع کند، جمهوری آذربایجان تنها نیست. ما به عنوان جمهوری ترکیه و ملت ترک با تمام امکانات خود در کنار جمهوری آذربایجان ایستاده ایم.»

آقای چاووش‌اوغلو با بیان اینکه «البته، ارتش جمهوری آذربایجان آنچه را که لازم است انجام داد» افزود: «از این اقدام ارمنستان این را می بینیم که این کشور با ایجاد مناطق درگیری جدید می خواهد توجه‌ها را به جاهای دیگر، به ویژه از اراضی اشغال شده دور کند.»

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز ۱۲ ژوئیه [۲۲ تیر]، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد  «از ساعات ظهر، نیروهای مسلح ارمنستان آتش بس را در منطقه تُووز مرز آذربایجان و ارمنستان نقض کردند و با استفاده از توپخانه به سمت مواضع ما شلیک کردند.»

بر اساس پستی که شوشان استپانیان، مسئول مطبوعاتی وزارت دفاع ارمنستان در صفحه فیس بوک خود منتشر کرده، گفته که بنا به دلایلی که برای ژنرال های ارمنی نامعلوم است، سربازان آذربایجان با یک خودروی «اوآز» سعی در عبور از مرز دولتی ارمنستان را داشته‌اند که این اقدام موجب درگیری شده است.

ولی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان می‌گوید «اگر ارتش جمهوری آذربایجان قصد عبور از مرز دولت ارمنستان را می کرد، این را نه با یک خودروی معمولی که با یک خودروی زرهی انجام می‌داد.»

منابع وزارت دفاع جمهوری آذربایجان همچنین گفتند، سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع ارمنستان بار دیگر مردم و رسانه های این کشور را سردرگم کرده است. وزارت دفاع ارمنستان اطلاعاتی در مورد مقیاس واقعی وقایع نظامی ارائه نمی دهد و اطلاعات مختصری از این حادثه ارائه می دهد.

منابع وزارت دفاع جمهوری آذربایجان گفتند که پرسنل ارتش ارمنستان در جریان این درگیری ها تلفات سنگینی متحمل شدند. برخلاف وزارت دفاع ارمنستان، مقامات نظامی آذربایجان از تعداد جان باخته ها و زخمی های خود خبر داد که بر اساس آن دو سرباز نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان جان باخته و پنج نفر نیز زخمی شدند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا