اقتصادایران

واردات رسمی ۱۰ میلیون دلار دستگاه ماینر عمدتاً چینی به ایران برای استخراج بیت‌کوین

مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک ایران از واردات ۲۰ هزار بسته ماینر چینی با مجموع وزن ۱۵/۲ تن به منظور استخراج بیت‌کوین به ایران خبر داد.

ارونقی با اعلام اینکه ارزش ماینرهای وارد شده حدود ۱۰.۲ میلیون دلار بوده است، گفت که این ماینرها عمدتا از کشور چین وارد و با ارز نیمایی از طریق حواله ارزی و بعضا برات تامین ارز شده و دارای ثبت سفارش و کد تائید منشأ ارز است.

وی همچنین ارزش گمرکی واردات این ماینرها را حدود ۴۳ میلیارد تومان اعلام کرد.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو دولت روحانی گفته است یکی از عوامل اصلی خاموشی‌ها «که غافلگیر کننده بوده بحث رمزارزهاست.»

به گزارش تجارت‌نیوز، اما این گزارش اعلامی از سوی معاون فنی گمرک ایران قابل تامل است و به نظر می رسد به معنی آمار تمامی ماینرهای وارداتی حتی از مبادی رسمی در چند سال اخیر نباشد، چرا که تعیین ردیف تعرفه خاص برای دستگاه های استخراخ رمز ارزها عمر زیادی نداشته و محدود به یکسال اخیر است.

این در حالی است که دولت در اواسط سال ۱۳۹۸ بعد از اما و اگرهایی که در رابطه با استخراج بیت کوین و صدور مجوز برای آن در ایران وجود داشت، طی مصوبه ای با استخراج فرآورده های پردازشی رمزنگاری شده موافقت کرد و آن را به عنوان یک فعالیت صنعتی و با اخذ مجوز از وزارت صمت مجاز دانسته بود و تا آن زمان هنوز واردات رسمی ماینرها شکل مشخصی نداشت.

اینکه در چند سال اخیر چه میزان ماینر از مبادی ورودی رسمی و چه میزان به صورت غیر رسمی وارد شده یا قبل از اعلام ردیف تعرفه مشخص برای ماینرها، این دستگاه ها در قالب ردیف های طبقه بندی به چه میزان واردات داشته در ابهام قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا