ایرانجهان

وزیران امور خارجه ایران و عربستان سعودی برای اولین بار پس از هفت سال در پکن دیدار کردند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، با همتای عربستانی خود، فیصل بن فرحان، در پکن دیدار کرد. در این دیدار دو طرف با تاکید بر از سرگیری رسمی روابط دوجانبه، درباره گام‌های اجرایی برای بازگشایی سفارت‌خانه‌ها و سرکنسولگری‌ها و برخی موضوعات دوجانبه گفت‌وگو کردند.

پیش‌ از این و در روز جمعه ۱۹ اسفند، رسانه‌های ایران و عربستان سعودی از توافق دو کشور برای از سر گیری روابط دوجانبه خبر داده و نوشتند که این توافق در جریان سفر علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی به پکن به دست آمده است.

در پایان این مذاکرات، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای شمخانی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی و دبیر شورای عالی امنیت ملی، مساعد بن‌محمد العیبان، وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و وانگ ئی، عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رییس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

بر اساس متنی که رسانه‌های ایران و عربستان سعودی از این بیانیه منتشر کردند، تهران و ریاض توافق کردند «ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند».

همچنین بر اساس این توافق، «دو کشور با تاکید بر احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر» در زمینه اجرای موافقت‌نامه‌های همکاری‌های پیشین توافق کردند.

تهران و ریاض پس از حمله نیروهای بسیجی به مراکز دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد در حدود هفت سال پیش روابطشان را قطع کردند.

در آذر ماه ۱۴۰۱، آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های عراقی اعلام کرد که مذاکرات دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی که با میانجی‌گری بغداد در جریان بود، به دلیل ادعای تهران مبنی بر تحریک اعتراضات ضدحکومتی ایرانیان از سوی ریاض، متوقف شده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا