ایرانخاورمیانهسیاست

وزیر دفاع اسرائیل: ایران از آعاز وقفه در مذاکرات وین تا دستیابی به سلاح هسته‌ای ۱۰ هفته فاصله دارد

بنی گانتز، روز چهارشنبه ۱۳ مرداد در گفتگو با دیپلمات‌های کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل گفت ایران ظرف ۱۰ هفته می تواند به سلاح هسته‌ای برسد.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل روز چهارشنبه ۱۳ مرداد در گفتگو با دیپلمات های کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که ایران ظرف ۱۰ هفته می تواند به سلاح هسته ای برسد.

گانتز هشدار داد: “ایران تمام دستورالعمل های تعیین شده در توافق هسته ای را نقض کرده است و تنها ۱۰ هفته تا دستیابی به سطح مواد مورد نیاز برای سلاح هسته ای فاصله دارد.”

وی افزود: “بنابراین، زمان عمل فرا رسیده است. جهان باید تحریم های اقتصادی را اعمال کند و علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اقدام عملی انجام دهد. ”

در هفته های اخیر ، مقامات ارشد اسرائیلی، از جمله نفتالی بنت، نخست وزیر، یائر لاپید، وزیر امور خارجه و گانتز، به ایالات متحده و دیگران هشدار داده اند که ایران از توقف طولانی در مذاکرات برای بازگشت به برجام برای پیشرفت چشمگیر برنامه هسته ای خود استفاده می کند. این مذاکرات از ماه ژوئن به تعویق افتاده است و تهران می گوید که حداقل تا زمانی که رئیس جمهور جدیدش، ابراهیم رئیسی، دولت جدید خود را در اواخر این ماه تشکیل ندهد، از سر گرفته نخواهد شد.

به گزارش جروزالم‌پست، اظهارات گانتز در سخنرانی لاپید به دیپلمات های کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز چهارشنبه به عنوان بخشی از تلاش اسرائیل برای تحریم ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل در خصوص حملات دریایی اش از جمله در مورد مرسر استریت، که توسط یک اسرائیلی اداره می شود، بیان شد.

همچنین بخوانید: حمله به نفتکش اسرائیل؛ آمریکا و بریتانیا ایران را تهدید به پاسخ مناسب کردند

شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان سعودی نیز روز سه شنبه در کنفرانسی مجازی در مجمع امنیت آسپن موضع ریاض را تکرار کرد و گفت در صورت اطمینان از عدم دستیابی تهران به سلاح هسته ای، می تواند با نسخه “طولانی تر و قوی تری” از توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران با قدرت های جهانی سازش کند.

همچنین بخوانید: آرگوس مدیا بر اساس فایل صوتی: ایرانی‌ها سوار نفتکش آسفالت پرنسس شده بودند

وی گفت: “ما قطعاً از توافق با ایران حمایت می کنیم مادامی که این توافق تضمین کند که ایران در حال حاضر یا هرگز به فناوری سلاح های هسته ای دسترسی نخواهد داشت.”

بن فرحان گفت: “اما این مستلزم آن است که [ایران] به طور عادی در منطقه به عنوان یک بازیگر دولتی مشارکت داشته باشد … ، حمایت از شبه نظامیان را متوقف کند، ارسال سلاح به گروه های مسلح را قطع کند و مهمتر از همه، یک برنامه هسته ای که ممکن است برای توسعه سلاح های هسته ای مورد استفاده قرار گیرد، کنار بگذارد.”

همچنین بخوانید: عربستان: ایران بی‌محابا در خاورمیانه رفتار منفی می‌کند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا