اقتصادایران

ٖبیش از ۲ میلیون خانوار در ایران طی یک سال اصلا «گوشت قرمز نخورده‌اند»

نتایج نظرسنجی‌های مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در باره سبد غذایی خانوار ایرانی نشان می‌دهد ۸.۲ درصد از خانوارهای ایرانی طی یک سال گذشته گوشت قرمز مصرف نکرده‌اند.

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) روز یکشنبه ۱۲ مرداد نتایج نظرسنجی خود را منتشر کرده که بر اساس آن ۸.۲ درصد از خانوارهای ایرانی که برابر با ٖبیش از ۲ میلیون خانوار می‌باشد، طی یک سال گذشته گوشت قرمز مصرف نکرده‌اند.

همچنین طبق این یافته‌ها حدود ۱۴ درصد خانوارها تنها چندبار در طی یک سال گذشته گوشت قرمز مصرف کرده‌اند و  ۱۴.۴ درصد خانوارها در سال گذشته فقط چندبار گوشت قرمز مصرف کرده‌اند.

در بخش دیگری از نظرسنجی ایسپا در ارتباط با مصرف گوشت مرغ اشاره شده که ۳.۷ درصد آن‌ها گفته‌اند که فقط چند بار در سال گوشت مرغ مصرف کرده‌اند و ۱.۳ درصد گفته‌اند اصلاً گوشت مرغ مصرف نکرده‌اند.

بر این اساس، مصرف برنج و گوشت سفید نیز نسبت به سال گذشته کاهش یافته و یک‌پنجم خانوارها گفته‌اند «اصلا» در سفره خود نوشابه هم مصرف نکرده‌اند.

این یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد که ۷.۹ درصد گفته‌اند اصلا شیر مصرف نکرده‌اند.

گزارش ایسپا حاکی از آن ا‌ست میزان افرادی که در خردادماه سال گذشته گفته بودند گوشت قرمز مصرف نکرده‌اند، سه و نیم درصد افزایش یافته است.

در زمینه گوشت ماهی بیش از ۳۰ درصد خانوارها از آن تنها چند روز در ماه و حدود یک سوم آن‌ها نیز چند روز در سال مصرف کرده‌اند.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵،‌ تعداد خانوارهای ایرانی ۲۵ میلیون اعلام شده که با این حساب بیش از دو میلیون خانوار در سفره یک سال اخیر خود گوشت قرمز مصرف نداشته‌اند.

پیش‌تر مقام‌های دولت ایران نیز از افزایش هزینه سبد معیشت کارگران و همچنین کوچک شدن سفره آن‌ها خبر داده‌اند.

همچنین مطابق گزارش مرکز آمار ایران، متوسط هزینه سالانه خانوارهای شهری طی ۶ سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته و متوسط هزینه ماهانه خانوارهای ساکن شهر تهران از ۶ میلیون تومان فراتر رفته است.

در این میان ۲۴.۶ درصد خانوارها، که رقمی معادل بیش از ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار خانوار است، نیز گفته‌اند اصلا در خانواده خود ماهی مصرف نکرده‌اند.

گفتنی است که  مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در مرداد ۱۳۹۹ نظرسنجی های مذکور را با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال ساکن در کل کشور (شهر و روستا) و اندازه نمونه ۱۵۷۵ به شیوه مصاحبه تلفنی اجرا کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا