آذربایجانایرانجهان

پاشینیان به جای عبور از قبادلی، کامیون های ایرانی را به مسیری باریک هدایت کرد

در پی دریافت مالیات ترانزیت از سوی آذربایجان برای تردد کامیونهای ایران در جاده گوروس-قافان، پاشینیان کامیونهای ایرانی را به مسیری باریک هدایت کرد.

در پی دریافت مالیات ترانزیت از سوی آذربایجان برای تردد کامیون های ایرانی در جاده گوروس-قافان از مردادماه سال جاری، اکنون اکثر کامیون های ایرانی از طریق ارمنستان به یک مسیر جایگزین هدایت شده اند، اما تردد خودروهای سنگین در این جاده خاکی باریک از میان کوه ها دشوار و خطرناک است.

رانندگان ایرانی شکایت دارند که جاده تاتو-آگوان که به عنوان جایگزین جاده گوروس-قافان در ارمنستان ساخته شده است، برای کامیون ها بسیار باریک است.

علیرغم ادعای مقامات ارمنستان از جمله نیکول پاشینیان نخست وزیر این کشور که جاده تاتف – آگوان برای انواع وسایل نقلیه مناسب است، ویدئویی که توسط بخش ارمنی رادیو آزادی تهیه شده است نشان می دهد کامیون های بزرگ در برخی مناطق با مشکل عبور می کنند. در حین فیلمبرداری حتی دیده می‌شود که یکی از کامیون ها تقریباً واژگون شده است.

یکی از رانندگان ایرانی با بیان اینکه از روی ناامیدی از این جاده استفاده می‌کنند، گفت: «در حال حاضر از جاده جدیدی استفاده می‌کنیم که هنوز ساخت آن به پایان نرسیده است. جاده بسیار باریک است. ما نمی خواهیم از جاده آذربایجان استفاده کنیم، زیرا نمی خواهیم هزینه ای بپردازیم. اما اگر در جاده جدید مشکلی وجود داشته باشد، امکان کمک به رانندگان وجود ندارد.»

شنیده ها حاکی از آن است که برخی از کامیون های ایرانی با پرداخت مالیات ترانزیتی همچنان در جاده گوروس-قافان از قبادلی در حال تردد هستند.

شهروندان ارمنی نیز می گویند که پس از بسته شدن جاده گوروس – قافان از قبادلی، مشکلات ترافیکی جدی ایجاد شده است. ویدئوی تهیه شده توسط روزنامه هراپارک نشان می دهد که بارش شدید برف در جاده تاتف – آگوان مشکل جدی ایجاد کرده و خودروهای زیادی را سرگردان کرده است.

این روزنامه می‌نویسد: «جاده تاتف فلج شده است. تصور کنید در زمستان این جاده در چه وضعیتی خواهد بود. این جاده در یک کلام صعب العبور خواهد بود.»

درست است که بخشی از جاده جایگزین آسفالت شده است، اما خبرنگاران متوجه شده اند که برخی از قسمت ها همچنان در حال تعریض و خاکبرداری است. علاوه بر این، به دلیل کوهستانی بودن منطقه و بسته بودن جاده از طریق قبادلی، انتقال تجهیزات بزرگ جاده به محل احداث با مشکل مواجه شده است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا