جهانسیاست

پرواز بمب افکن‌های آمریکا بر فراز خلیج؛ یک نیروی بزرگ در اطراف ایران متمرکز شده است

گزارش شده است که این سومین پرواز از این دست در ماه های اخیر است. اعتقاد بر این است که هدف این پروازها بازدارندگی در مقابل ایران از حملات احتمالی به اهداف ایالات متحده و متحدان آن است.

ژنرال کنت مکنزی، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده در بیانیه دیروز چهارشنبه ۱۰ دی‌ماه خود گفت، بمب افکن ها ۳۰ ساعت از پایگاه نیروی هوایی مینوت در داکوتای شمالی به خاورمیانه و بازگشت، پرواز کردند.

ژنرال کنت مکنزی گفت: “ایالات متحده به استقرار نیروهای خود در منطقه مسئولیت فرماندهی مرکزی ایالات متحده ادامه می دهد. هدف این است که از هر دشمن بالقوه جلوگیری کند و نشان دهد که ما آماده پاسخگویی به تجاوزات علیه آمریکایی ها یا منافع خود هستیم.”

وی افزود: “ما به دنبال درگیری نیستیم، اما هیچ کس نباید توانایی ما را در دفاع از نیروهایمان آزمایش کند و برای پاسخ قاطع به هر حمله آماده باشد.”

گفته می شود نیروی هوایی ایالات متحده در ۴۵ روز گذشته دو مأموریت مشابه انجام داده است. این پروازها نشان دهنده تدابیر واشنگتن به اینکه ایران می تواند به کشته شدن قاسم سلیمانی در عراق در ژانویه سال جاری پاسخ دهد، است.

در ژانویه سال ۲۰۲۰، چند روز پس از کشته شدن سلیمانی توسط حمله پهپادها، ایران با موشک های بالستیک به پایگاه نظامی آمریکا در عراق حمله کرد. بر اساس گزارش‌های منابع عراقی ایران پیش از حمله به مقامات آمریکایی خبر داده بود. همچنین در این حمله موشکی، هواپیمای مسافربری اوکراینی مورد اصابت دو موشک سپاه قرار گرفت و سرنگون شد که در پی آن ۱۷۶ نفر جان باختند.

ایالات متحده همچنین نسبت به حمله موشکی هفته گذشته شبه نظامیان شیعه وابسته به ایران به سفارت آمریکا در بغداد ابراز نگرانی کرده است. در این حمله کسی کشته نشد، اما رئیس جمهور دونالد ترامپ گفت که ایالات متحده بر روی ایران نظارت دارد.”

وی در تاریخ ۳ دسامبر در توییتر خود نوشت: “یک توصیه دوستانه به ایران: اگر ک آمریکایی کشته شود، من ایران را مسئول می دانم. در مورد این فکر کنید. ”

ایالات متحده در ماه های اخیر کارمندان خود در سفارت آمریکا در بغداد را کاهش داده است. تحلیلگران روزهای اول ژانویه را از نظر درگیری های نظامی بین ایالات متحده و ایران بسیار خطرناک می دانند. به خصوص که ایالات متحده در یکی دو ماه گذشته نیروهای نظامی زیادی از جمله ناوهای هواپیمابر را به خلیج فرستاده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا