جهانفرهنگ و هنر

پس از هالیوود ترکیه دومین صادر کننده سریال در جهان است

فروش سریال‌های تلویزیونی تورکی تا سال ۲۰۲۳ به یک میلیارد دلار خواهد رسید. سریال‌های ترکیه اکنون در حال تسخیر بازار فیلم آمریکای جنوبی هستند.

سریال‌های تلویزیونی ترکی پس از تسخیر بازار فیلم شبه قاره هند، خاورمیانه، قفقاز، آسیای میانه و بالکان اکنون به آمریکای جنوبی راه یافتند. در آمریکای جنوبی شیلی، آرژانتین و مکزیک از بزرگ‌ترین مشتریان سریال‌های ترکیه‌ای هستند.

پرطرفدار شدن سریال‌های ترکیه در خاورمیانه و یا قفقاز شاید به دلیل اشتراکات فرهنگی و تاریخی باشد اما آن سوی اقیانوس اطلس در آمریکای جنوبی علت پررونق شدن بازار سریال‌های ترکیه‌ای چه می‌تواند باشد؟

وبسایت “تاگس شاو” وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان در گزارشی درباره محبوبیت سریال‌های ترکی در آمریکای جنوبی تلاش کرده است به این پرسش پاسخ دهد.

یاماج اوکور، تولید کننده مجموعه داستانی «چوکور» که به فارسی”گودال” ترجمه شده، می‌گوید در هر هفته یک قسمت ۱۴۰ دقیقه‌ای تولید می‌شود که پنج روز بعد در تلویزیون ترکیه پخش می‌شود.

سریال گودال در حال حاضر یکی از موفق‌ترین سریال‌های ترکیه است. داستان این سریال حکایت یک خانواده‌ای است که کنترل یکی از محله‌های خطرناک استانبول به نام «چوکور» را بر عهده دارد. این محله برای مدت‌ها در دست خانواده کوچوالی‌ها بوده که مهم‌ترین قانون این خانواده سختگیری در قبال پخش مواد مخدر در محله است. اگر کسی مواد مخدر پخش کند باید محله را ترک کند.

نخستین قسمت از این مجموعه در تاریخ ۲۳ اکتبر ۲۰۱۷ از شبکه “شو تی‌وی” پخش شد و هنوز هم ادامه دارد.

خبرنگاران تاگس شاو از استانبول و ریودوژانیرو می‌نویسند تقاضا برای سریال‌های ترکیه بسیار زیاد شده است. “دیزیس” یا همان سریال، ژانر جداگانه‌ای را در تلویزیون ترکیه تشکیل می‌دهد که بیشتر با “تله نوولا‌های” شناخته شده آمریکای جنوبی قابل مقایسه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا