ایران

کاخ سفید: فرصت ایران برای پذیرش توافق احیای برجام در حال تمام شدن است

همزمان با برگزاری دور جدید مذاکرات احیای برجام در وین، کاخ سفید بار دیگر تاکید کرد که فرصت جمهوری اسلامی برای پذیرش توافق در حال اتمام است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت: «مذاکرات هسته‌ای با ایران تقریبا تکمیل شده و فرصت جمهوری اسلامی برای پذیرش توافق در حال اتمام است.»

از سوی دیگر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در دیدار با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از تلاش‌های این اتحادیه برای احیای برجام قدردانی کرد و تاکید کرد که ایالات متحده برای احیای این توافق «صادق و ثابت‌قدم» است.

علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی، و انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای دومین‌بار طی روز پنجشنبه نشست مشترک برگزار کردند.

مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی همچنین طی نشست‌هایی جداگانه با قائم مقام وزارت خارجه اتریش و هیات‌های مذاکره‌کننده چین و روسیه دیدار کرد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین، در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا با ابراز امیدواری نسبت به اینکه دور کنونی، آخرین مرحله از مذاکرات احیای برجام باشد گفت: «به خط پایان بسیار نزدیک هستیم و نباید از هیچ تلاشی برای رسیدن به نتیجه موفقیت‌آمیز دریغ کنیم.»

در همین حال، بانی جنکیز، معاون وزیر خارجه آمریکا، به سمیرا قرایی، خبرنگار ایران اینترنشنال، گفت: «ایالات متحده درباره تعهدات ایران در ارتباط با پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نگرانی‌هایی دارد و اگر برجام دیگری در کار باشد، این مسائل بررسی خواهند شد.»

او افزود: «هنوز در ارتباط با آنچه در ایران می‌گذرد، موضوعات پادمانی باقی مانده که مایه نگرانی هستند.»

از سوی دیگر، یک مقام اتحادیه اروپا به استفانی لیختن‌اشتاین، خبرنگار مستقل، گفت: «ایران در مذاکرات وین دیگر ضمانت سیاسی نمی‌خواهد و با آنچه در متن ضمانت‌ها گنجانده شده خرسند است. فکر می‌کنم یک احتمال واقعی برای دستیابی به توافق [برای احیای برجام] وجود دارد، اما آسان نخواهد بود.»

او همچنین خاطرنشان کرد: «ایران در مذاکرات وین موافقت کرده که موضوع خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا در آینده و در نشستی مستقیم با ایالات متحده مورد بحث قرار بگیرد.»

لورا روزن، روزنامه‌نگار آمریکایی به نقل از یک دیپلمات اروپایی گزارش داد از آنجا که در مذاکرات احیای برجام هنوز اختلاف‌های اصلی بین ایران و آمریکا باقی مانده، مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی در این گفت‌وگوها شرکت نکردند.

از سوی دیگر، بلومبرگ به نقل از دو مقام آگاه اروپایی گزارش داد در ماه‌های اخیر در روند احیای برجام دست‌کم دو موضوع هسته‌ای جدید نیز مطرح شده که این امر تعداد موانع موجود در روند مذاکرات را به شش یا هفت مورد می‌رساند.

در همین حال، لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال، به نقل از منابع آگاه گزارش داد که تیم جمهوری اسلامی در مذاکرات وین، خواسته محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، را درباره وصل نشدن دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیگیری نمی‌کند و این نشان می‌دهد تهران با وصل شدن دوباره این دوربین‌ها مخالف نیست.

پیش‌تر، رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفته بود: دوربین‌های جمع‌آوری شده آژانس تنها در صورتی فعال می‌شوند که همه ادعاهای آژانس درباره سایت‌های مشکوک ایران کنار گذاشته شود و طرف غربی به تعهدات خود در برجام بازگردد.

از سوی دیگر، رویترز به نقل از یک مقام ارشد ایرانی گزارش داد جمهوری اسلامی در این دور از مذاکرات پیشنهاد لغو تدریجی تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران را مطرح می‌کند.

یک مقام دیگر ایرانی نیز به رویترز گفت که آمریکا باید تضمین کند منافع اقتصادی ایران در برجام، تنها محدود به زمان دولت جو بایدن نخواهد بود.

مقام‌های آمریکا اعلام کرده‌اند انتظار چندانی از مذاکرات ندارند و مشخص نیست که ایران تمایل به توافق دارد یا نه.

در همین حال، کانال ۱۱ تلویزیون اسرائیل گزارش کرد مقام‌های این کشور و مقام‌های غربی نسبت به رسیدن به توافقی با ایران در این مذاکرات خوش‌بین نیستند و حتی اطمینان ندارند آیا ایران خواهان رسیدن به توافق است یا خیر.

بر اساس این گزارش متن پیش‌نویس توافق همان توافقی است که در پنج ماه پیش ارائه شده بود و جمهوری اسلامی یا باید آن را بپذیرد یا رد کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا