اجتماعیجهانسیاست

“کارزار سیاه‌نمایی” چین علیه زنان اویغور: انتشار اطلاعات خصوصی و تخریب

پکن، یک "یک کارزار سیاه‌نمایی" علیه زنانی که سوء استفاده جنسی در اردوگاه‌های کار اجباری در تورکستان‌شرقی را فاش کرده‌اند، آغاز کرده است.

پکن، که تحت فشارهای فزاینده جهانی به دلیل اعمال نسل‌کشی بر تورکان اویغور در منطقه تورکستان‌شرقی (سین کیانگ) است، “یک کارزار سیاه‌نمایی” علیه زنانی که سوء استفاده جنسی در اردوگاه‌های کار اجباری را فاش کرده‌اند، آغاز کرد.

مقامات چینی، اطلاعات مربوط به آنچه که می‌گوید داده‌های پزشکی خصوصی و باروری این زنان است را منتشر کردند. در این سیاه‌نمایی، برخی از زنان را به داشتن رابطه جنسی و برخی دیگر را به داشتن بیماری مقاربتی متهم کردند.

مقامات چین استدلال کرده‌اند، اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته اند “سندی بر شخصیت بد زنان” است که ادعاهای آزار و اذیت در تورکستان‌شرقی را بی اعتبار می کند.

وزارت خارجه چین روز دوشنبه ۱۱ اسفند از پاسخگویی به سوالات رویترز درباره اطلاعات فاش شده درباره زنان اویغور خودداری کرد. با این حال، مدعی شد که “برخی از نیروهای ضدچین واقعیت ها را نادیده می گیرند و انواع دروغها را در مورد سین کیانگ ابداع می کنند. مردم از همه اقوام، از جمله زنان در سین کیانگ، در صلح و رضایت زندگی می کنند و کار می کنند.”

اما رویترز می‌گوید، این اقدامات یک کارزار دقیق و گسترده را نشان می دهد که حکایت از ترس چین در مورد جهانی شدن نسل‌کشی اویغورها دارد.

جیمز میلورد، استاد تاریخ چین در دانشگاه جورج تاون و متخصص در سیاست سین کیانگ به رویترز گفت، این واقعیت که تعداد زیادی زن در اردوگاه ها وجود دارد نشان می دهد که موضوع اویغورها هیچ ارتباطی با تروریسم ندارد.

ماه گذشته یک مقام حکومتی در سین کیانگ در رابطه با یک زن اویغور که با رسانه‌ها مصاحبه کرده گفت: “همه شخصیت پست او را می دانند. او تنبل و عاشق راحتی است، زندگی شخصی اش پر از هرج و مرج است، همسایگانش می‌گویند، او زمانی که در چین بود زنا می‌کرد.”

هفته گذشته، هوآ چونیینگ، سخنگوی ارشد وزارت خارجه چین، با توئیت تصاویر چهار زن اویغور که با رسانه‌ها گفتگو کرده‌اند، نوشت: “مغز آنها را برای دروغ گفتن شستشو داده‌اند”.

در ماه ژانویه، مقامات سین کیانگ در یک سیاه‌نمایی دیگر علیه زنانی که شکنجه‌ها و سوء استفاده‌های مقامات چینی در اردوگاه‌های کار اجباری را به رسانه های خارجی فاش کرده‌اند، در تلویزیون خود یکی از زنان را مبتلا به سفلیس (یک عفونت منتقله از راه جنسی) معرفی کردند.

شی گوئیشیانگ، معاون بخش «تبلیغات» سین کیانگ، در ماه دسامبر در یک کنفرانس مطبوعاتی با انتشار تصاویر ساکنان و اعضای خانواده ای که در حال تک‌گویی (مونولوگ) بودند، گفت: “ما یک سری اقدامات برای خنثی سازی برخی رفتارهای جندش‌آور رسانه ها انجام داده ایم.”

طبق برآورد سازمان ملل، پکن به عنوان بخشی از “کارزار مبارزه با تروریسم” یک میلیون تورک اویغور را بازداشت کرده است. شکنجه، کار اجباری و عقیم سازی از جمله اقداماتی است که چین در تورکستان‌شرقی مرتکب می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا و دیپلمات های ارشد دولت جو بایدن، سیاست چین در قبال اویغورها را “نسل کشی” اعلام کردند. قطعنامه های مشابهی نیز در پارلمان کانادا و هلند به تصویب رسید.

چین با تحریم هایی از جمله ممنوعیت خرید پنبه و گوجه فرنگی سین کیانگ (تورکستان‌شرقی) و درخواست برخی از قانون گذاران غربی برای تحریم بازی های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن روبرو است.

پکن درخواست تحقیقات مستقل سازمان ملل متحد درباره برنامه بازداشت در تورکستان‌شرقی را رد می کند. روزنامه نگاران و دیپلمات ها مجاز به حضور در اردوگاه ها نیستند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا