اقتصادایرانجهانسیاست

کارشناس مسایل سیاسی: همکاری‌های امنیتی، نظامی وغیره در ارتباط با سند ۲۵ ساله مطرح است

یک کارشناس مسایل سیاسی و استاد دانشگاه در ایران روز شنبه ۷ فروردین گفت همکاری‌های امنیتی، نظامی وغیره در ارتباط با سند ۲۵ ساله مطرح است.

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسایل سیاسی و استاد دانشگاه در ایران روز شنبه ۷ فروردین به ایسنا گفت: «سرمایه‌گذاری در نفت ایران، شرکت ملی صادرات گاز، صنایع پتروشیمی، همکاری‌های امنیتی، نظامی و… در ارتباط با این سند [سند ۲۵ ساله ایران-چین] مطرح شده» است.

مهدی مطهرنیا که پیش‌تر سابقه همکاری با بخش‌های محتوایی صدا و سیمای جمهوری اسلامی را نیز دارد، هشدار داده که «باید در این همکاری‌ها توانایی‌های اقتصادی ایران هم با این حجم ارتباط اقتصادی در نظر گرفته شود این در حالی است که اگر اقدام حساب‌شده‌ای صورت نگیرد منجر به بافت موقعیتی معکوس می‌شود.»

همچنین بخوانید: یک خبرنگار مدعی شد به برخی از جزئیات معاهده ۲۵ ساله ایران_چین دست یافته است

می‌توان از سخن مهدی مطهری‌نیا مبنی بر «بافت موقعیتی معکوس» در صورت عدم «توانایی‌های ایران در استفاده از این وضعیت» چنین برداشت کرد که نگرانی‌ها در مورد اعطای کاپیتولاسیون به چین در رابطه با سند ۲۵ ساله امنیتی-اقتصادی جدی است.

او حجم سرمایه‌گذاری در این سند امنیتی اقتصادی را «تا ۴۰۰ میلیارد دلار» تخمین زده است.

به گفته او سابقه این مسئله «از زمانی شروع شده که علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس به همراه حسین آقامحمدی مشاور اقتصادی دفتر رهبری در سفر به چین این مسئله را برای گسترش روابط اقتصادی دو کشور مطرح کردند.»

همچنین بخوانید: سایمون واتکینس: چین به دنبال تبدیل ایران به مرکز جاسوسی خود تا پایان معامله ۲۵ ساله است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا