اقتصادایرانجهانسیاست

سند ۲۵ ساله بین ایران و چین امضاء شد

سند ۲۵ ساله بین ایران و چین با نام «سندجامع همکاری‌های ایران و چین» امروز شنبه ۷ فروردین توسط محمدجواد ظریف و وانگ یی وزیران خارجه دو کشور در وزارت خارجه ایران امضا شد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران نوشت که نسخه پیش‌نویس این سند ۲۵ ساله که عرصه‌های گسترده‌ای از زیرساخت‌های امنیتی، اینترنتی، نفتی، نظامی و گمرکی را شامل می‌شود «در یک همکاری نزدیک با سایر نهادهای کشوری» تهیه و «در شهریور ۱۳۹۸ و در جریان سفر محمد جواد ظریف به چین این پیش نویس تحویل دولت چین شد.»

بر اساس این گزارش، دولت چین چند ماه بعد و در بهار ۱۳۹۹ بصورت رسمی نظر خود را پیرامون پیش‌نویس پیشنهادی طرف ایرانی اعلام کرد.

پیش از امضای این سند حسن روحانی رئیس جمهور ایران در دیدار با وانگ یی، «روابط با چین را برای جمهوری اسلامی ایران راهبردی» توصیف کرد و گفت: «در این سفر سندی امضاء خواهد شد که چشم‌ انداز رابطه ۲۵ ساله ایران و چین را روشن و مشخص می‌کند.»

پیش‌تر، سایمون واتکینس، روزنامه‌نگار بریتانیایی در مقاله‌ای با استناد به منابعی ارشد در داخل ایران نوشت، چین به دنبال تبدیل ایران به مرکز جاسوسی خود تا پایان معامله ۲۵ ساله است.

همچنین بخوانید: سایمون واتکینس: چین به دنبال تبدیل ایران به مرکز جاسوسی خود تا پایان معامله ۲۵ ساله است

به گفته این منابع ارشد نزدیک به دولت ایران، همزمان با نظارت و کنترل گسترده مردم در ایران، که مطابق با روش عملیاتی استانداردی خواهد بود که در سراسر چین پیاده می‌شود، ایران تا پایان قرارداد ۲۵ ساله تبدیل به نیروی کار ارزان به شرکت‌های چینی خواهد شد.

در همین راستا سامانه‌های نظارت و کنترل برای تحت پوشش قرار دادن جمعیت ایران قرار است از هفته دوم نوامبر آینده مستقر شود.

به گفته آقای واتکینس به نقل از این منابع، علی خامنه ای، رهبر ایران به همراه بیشتر چهره های ارشد سپاه پاسداران و سرویس های اطلاعاتی، قبلاً در ماه ژوئیه در مورد برنامه های کلی توافق کرده‌اند.

این نکته نیز با گزارش ایرنا مبنی بر «یک همکاری نزدیک با سایر نهادهای کشوری» در مورد این سند، همخوانی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا