اجتماعیجهانسیاست

سوتلانا تیخانوفسکایا، رقیب آخرین دیکتاتور اروپا در بلاروس به لیتوانی پناهنده شد

سوتلانا تیخانوفسکایا، قویترین رقیب الكساندر لوكاشنكو، رهبر فعلی بلاروس در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که آخر هفته برگزار شد، به لیتوانی پناهنده شد.

به دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، مدتی هیچ خبری از خانم تیخانوفسکایا نبود و به همراه مردم بلاروس اذهان بین المللی نیز نگران بودند. او پس از شکایت مبنی بر تقلب در انتخابات به مدت ۷ ساعت بازداشت شده بوده است.

خانم تیخانوفسکایا که به نتایج اعلام شده توسط کمیسیون انتخابات بلاروس اعتراض و شکایتی را مطرح کرد، پس از آن به تلفن ها نیز پاسخ نمی داد.

نهایت، وزیر امور خارجه لیتوانی لیناس لینکویسیوس صبح روز سه‌شنبه با انتشار پستی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: “سوتلانا تیخانوفسکایا در امان است. او در لیتوانی است.”

او در یک ویدئو که قبل از ترک بلاروس آن را ضبط کرده، به زبان روسی و با لحنی پراضطراب خطاب به هوادارانش گفت که درباره قدرتش اشتباه کرده و افزود: «من فکر می‌کردم که این کارزار [انتخاباتی] به من قدرت داده و واقعاً قوی شده‌ام که بتوانم با هر مشکلی مبارزه کنم، ولی به‌نظرم من همچنان همان زن ضعیفی هستم که پیش‌تر بوده‌ام.»

خانم تیخانوفسکایا همچنین با بیان اینکه «زندگی هر کس مهم‌تر از رخدادهایی است که بوقوع می‌پیوندد» تاکید کرده که «بچه ها باارزش‌ترین چیزها در زندگی هستند.»

اعتراضات به نتایج انتخابات در طول شب در بلاروس ادامه یافت


در همین حال، با اعلام اینکه الكساندر لوكاشنكو در انتخابات با ۸۰ درصد پیروز شده است، تظاهرکنندگان با وجود مداخله پلیس، اعتراضات خود را در طول شب ادامه دادند. این کمیسیون گزارش داد که نامزد زن ۱۰.۰۹ درصد آرا را به دست آورده است.

تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی غالباً در مینسک پایتخت بلاروس، جایی که اعتراضات شدید صورت گرفت، درگیر شدند.

معترضین که با پرتاب سنگ به مداخله نیروهای ویژه وابسته به وزارت کشور و پلیس واکنش نشان می دادند، موانعی از نرده‌های آهنی و سطل زباله در برخی خیابان ها برپا کردند و لاستیک آتش زدند.

در درگیری بین پلیس و تظاهرکنندگان، شمار زیادی زخمی و هزاران تن از معترضین بازداشت شدند.

آقای لوکاشنکو مخالفان خود را «گوسفندانی» نامید که توسط دشمنان خارجی هدایت می‌شوند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا