اجتماعیایرانسلامتی و زندگیسیاست

کرونا در ایران؛ ستایش عزاداران، تقبیح گردشگران

در حالی که وزیر بهداشت ایران در پیامی از دست‌اندرکاران دسته‌های محرم قدردانی کرده، بسیاری دیگر از مقامات از جمله معاون این وزارتخانه گردشگران را تقبیح کرد.

اعتراض مقامات ایران به سفرهای به اصطلاح «غیرضروری» مردم آیا تلاشی است در جهت آدرس غلط دادن به مردم در صورت گسترش شیوع کرونا که ممکن است به خاطر عزاداری‌های محرم بوقوع بپیوندد، است؟ آیا کاهش ناگهانی در آمار مربوط به کرونا با وجود ثابت ماندن آمار شهرهای در وضعیت قرمز و هشدار پیش از شروع دسته‌جات عزاداری محرم سناریویی است جهت مهندسی آمار در صورت افزایش ناگهانی شیوع کرونا به خاطر رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در این عزاداری‌ها؟ چرا مقامات در روزهای اخیر فقط تلاش دارند با هدایت اذهان عمومی به سفرهای غیرضروری مردم را مقصر نشان دهند؟

در حالی که سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران امروز یکشنبه ۱۰ شهریور در پیامی از وعاظ، مداحان، مدیران و اعضای هیئت‌های مذهبی و مردم به خاطر آنچه رعایت کردن «شیوه‌نامه‌های بهداشتی» عنوان شده، قدردانی کرده، بسیاری دیگر از مقامات از جمله ایرج حریرچی، معاون این وزارتخانه مردم را که به گفته او به «سفرهای غیر ضروری» رفته بودند، تقبیح کرد.

آقای نمکی در پیام خود نوشت: »مراتب قدردانی خود و کلیه همکارانم را از بزرگوارانی که در هوای گرم تابستان و در آفتاب داغ ظهر عاشورا در فضای باز و تحمل سختی به‌خصوص در استان‌های گرمسیر کشور، شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت فرمودند اعلام می‌دارم.»

از سوی دیگر آقای حریرچی به تلویزیون ایران گفت: «بر خلاف درخواست ما و درخواست ستاد ملی کرونا و درخواست رییس‌جمهور قشری از مردم در سفرهای بین شهری رفتار خوبی را انتخاب نکردند.»

معاون کل وزارت بهداشت در ادامه گفت که سفرهای استانی که از روز جهارشنبه و پنجشنبه شروع شد و تعداد آن با ۹ درصد افزایش نسبت به سال پیش که شرایط عادی بود به ۴ میلیون و ۶۶۶ هزار رسید، «اصلا قابل توجیح نیست» و «کل کشور را تحت تاثیر قرار دادند.

آقای حریرچی عنوان کرد که به خاطر این سفرها «هفته بعد ما شاهد افزایش مبتلایان سرپایی و ۴ الی ۵ هفته بعد افزایش مرگ را مشاهده خواهیم کرد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا