اجتماعیایرانسیاست

کرونا در زندان زنجان؛ نرگس محمدی: با سرم سرپایم کردند تا فیلم بگیرند

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی، در یادداشتی حاوی روز شمار  دوره ابتلای خود به کرونا از زندان زنجان، پرده از فیلمی که از او توسط صداوسیما پخش شده، برداشت.

چندی پیش تلویزیون ایران در تلاش برای مساعد جلوه دادن حال نرگس محمدی، ویدیوی کوتاهی پخش کرد. این ویدیو که به نظر می‌رسید مخفیانه از نرگس محمدی در بهداری زندان تهیه شده بود، او در پاسخ به سوالی مبهم فقط یک کلمه می‌گوید، «خوبم».

این مدافع حقوق بشر، در روایتی از شرایط زندان زنجان، به شرح امکانات بهداشتی و عمومی بند، اوضاع جسمی خودش و چند و چون فیلمی پرداخته که از معاینه او در بهداری زندان پخش شده است.

خانم محمدی در این نوشته می گوید بعد از ویزیت پزشک متوجه شده هدف آنها فیلم گرفتن از معاینه او بوده است آن هم در حالی که «با سرم و آمپول سر پایم کردندتا فیلم بگیرند.»

گزارشگران سازمان ملل این ویدیو را «فاقد ارزش» و «نقض حق حریم خصوصی» نرگس محمدی دانسته‌اند. خانم محمدی نیز در این نوشته توضیح می‌دهد که «با سرم و آمپول سر پایم کردند تا فیلم بگیرند».

وی ادامه می‌دهد: «تازه همان را هم نتوانستند کامل پخش کنند. سرفه امان نمی‌داد. حرف زندانبان خودشان هم قابل پخش نبود!»

قوه قضاییه جمهوری اسلامی، این فیلم را که به نظر می‌رسید مخفیانه گرفته شده، «چکاپ » و شاهدی بر اثبات سالم بودن این زندانی سیاسی نامید. اما تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، فیلم را دلیل دیگری بر رسوایی کارنامه قوه قضائیه خواند و در توئیتر نوشت:

«خبرگزاری میزان اگر مثقالی صداقت داشت ۳۰ ثانیه هم با نرگس صحبت می‌کرد. چرا با متهم مرعوب شده ساعت‌ها مصاحبه می‌کنید. چند ثانیه از زبان نرگس محمدی وضع زندان و بیماریش را می‌شنیدیم. عدالت را در پای حفظ قدرت به مسلخ برده‌اید.»

نرگس محمدی از ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ که برای چندمین بار بازداشت شد از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی به ۱۶ سال زندان محکوم شد که ۱۰ سال آن به اتهام فعالیت او در کمپین گام به گام تا لغو مجازات اعدام، لگام، است.

این فعال حقوق بشر زندانی در یادداشت خود اشاره کرده است که «بعضی‌ها می‌گویند اعتصاب غذا کن تا تلفن به علی و کیانا را بهت بدهند اما نمی‌خواهم با مطالبه فردی اعتصاب غذا کنم. به دادیار گفتم فقط مانده شیر آب را هم به رویم ببندید. زندانی‌ام کردید، بچه‌هایم را گرفتید، کتکم زدید، تبعید کردید، و از هیچ شکنجه‌ای فروگذار نکردید. آب را هم ببندید.»

نرگس محمدی که به ۱۶ سال حبس محکوم شده است، چهارم دی پارسال از زندان اوین به زندان زنجان منتقل شد. اما در زندان جدید نیز هنوز نتوانسته است با فرزندان خود تلفنی صحبت کند به طوری که ۱۱ ماه از آخرین تماس آنها می‌گذرد.

کیانا و علی، فرزندان دوقلوی نرگس محمدی که در فرانسه زندگی می‌کنند به تازگی با انتشار ویدیویی از عموم مردم ایران خواستند که صدای آنها باشند تا بتوانند صدای مادر خود را بشنوند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا