ایران

کمک پزشکان بدون مرز فقط برای اتباع خارجی

جهان‌پور استان‌های شرقی ایران را به عنوان محل پیشنهادی دولت این کشور به این سازمان داوطلب کمک به بیماران کرونا مورد اشاره قرار داد.

در پی واکنش‌ها به جلوگیری جمهوری اسلامی از کمک‌ سازمان پزشکان بدون مرز برای درمان بیماران کرونا در ایران؛ وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد از ظرفیت این سازمان برای درمان اتباع خارجی درون کشور استفاده خواهد شد.

کیانوش جهان‌پور، رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت،‌ روز پنجشنبه هفتم فروردین‌ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا ضمن اشاره به حضور این سازمان در ایران گفت: «اگر تمایل داشته باشند، می‌توانیم محل‌هایی را که اتباع خارجی ساکن ایران می‌توانند خدمات دریافت کنند، برای دریافت خدمات به آن‌ها پیشنهاد بدهیم.»

او در همین زمینه افزود که استان اصفهان فعلا نیازی به بیمارستان صحرایی این سازمان ندارد.

جهان‌پور استان‌های شرقی ایران را به عنوان محل پیشنهادی دولت این کشور به این سازمان داوطلب کمک به بیماران کرونا مورد اشاره قرار داد.

پیشتر در پی پیام نوروزی علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی،‌ و طرح اتهام‌های «تولید یک بخش ویروس کرونا برای ایران» و نقش آمریکا در تولید آن؛ تعدادی از مقام‌های نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی ادامه فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز را «بی‌احتیاطی خطرناک»خوانده و خواستار اخراج آن‌ها شدند.

هم‌زمان با این واکنش‌ها، علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت،‌ روز دوشنبه در توییتر خود نوشت «فعلا نیازی به برپایی تخت بیمارستان توسط نیروهای خارجی نیست و این حضور منتفی است.»

سازمان پزشکان بدون مرز نیز روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن اشاره به اخذ مجوزهای قبلی و موافقت‌ مقام‌های ایران با فعالیت آن‌ها، اعلام کرد که متوجه دلیل مخالفت جمهوری اسلامی نشده است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، روز گذشته در توییتی تایید کرد که سفر این سازمان با هماهنگی کامل «دستگاه‌های ذی‌ربط» صورت گرفته است.

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران،‌ نیز روز چهارشنبه بدون اشاره به مساله توقف فعالیت این سازمان گفته بود که بنای ایران بر پذیرش هرگونه کمکی است که کشورهای خارجی ارسال کنند.

 پزشکان بدون‌مرز نهادی غیردولتی است که در بحران‌هایی از جمله جنگ، زلزله‌، سیل و اپیدمی بیماری‌ها، برای کمک اقدام به اعزام پزشک، پرستار و نیروهای داوطلب به مناطق آسیب‌دیده در جهان می‌کند.

جلوگیری از فعالیت این گروه در ایران با واکنش گسترده کاربران رسانه‌های اجتماعی روبه‌رو شد. برخی کاربران ایرانی رفتار دوگانه مقام‌های جمهوری اسلامی در انتقاد از تحریم‌ و عدم کمک به ایران و هم‌زمان پس فرستادن کمک‌های خارجی را مورد انتقاد قرار دادند.

در سطح بین‌المللی نیز دولت آمریکا نسبت به این مساله واکنش نشان داد. مایک پمپئو،‌ وزیر خارجه این کشور،‌ در توییتی ضمن اشاره به این تصمیم جمهوری اسلامی نوشت: «مردم ایران رنج‌دیده‌ترین قربانیان این رژیم‌اند.»

هرچند در واکنش به این توییت،‌ پزشکان بدون مرز تحریم‌های آمریکا را نیز در ارتباط با سلامت مردم ایران «مضر» خواند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا