ایرانجهانمقالات

روزنامه لوموند: «آیا رژیم ایران از بحران ویروس کرونا جان به در خواهد برد؟»

حکومت اسلامی به‌نظر می‌رسد با دامن زدن تصاعدی به خشونتها با ایالات متحده در عراق، تصمیم به نوعی فرار به جلو گرفته باشند.

روزنامه لوموند: «آیا رژیم ایران از بحران ویروس کرونا جان به در خواهد برد؟»

لوموند ادامه میدهد: «مردم ایران مدیریت فاجعه‌بار کرونا توسط رژیم ایران را محکوم می‌کنند. این رژیم تلاش می‌کند با راه‌اندازی مجدد تنش با ایالات متحده در عراق بر این وضعیت سرپوش بگذارد.

ایران به‌لحاظ رسمی سومین کشور آسیب‌دیده از کرونا پس از چین و ایتالیا است اما واقعیت به‌دلیل دروغهای حکومتی به‌مراتب فاجعه‌بار‌تر است.

رژیم ایران می‌خواست بر مدیریت فضاحت‌بار بحران سرپوش بگذارد ولو به بهای به خطر انداختن پرسنل پزشکی یا حتی به‌دلیل فقدان هر گونه تدابیر حفاظتی؛

صدا وسیمای حکومت علی خامنه ای مدتها شیوع کرونا را به ” توطئه دشمن” آمریکایی و اسراییلی نسبت می‌داد، از این‌رو در حالی‌که حتی عربستان سعودی زیارت مکه و مدینه را تا زمان نامعلومی ممنوع می‌کرد، رژیم ایران ۸اسفند در یک تبلیغات حساب‌شده رسانه‌یی تنها حرم امام رضا در مشهد را ضدعفونی کرد.

استمرار خشم و نفرت عمومی مردم ایران را می‌توان در زنجیره سرکوب خونین تظاهرات آبان گذشته و پس از آن سرنگون کردن یک هواپیمای مسافری اوکراینی که اکثر مسافران آن ایرانی بودند، مشاهده کرد.

این خشم عمیق که دو فاجعه یاد شده به آن دامن زده بود، امروز در برابر رژیمی متهم به کوری مجرمانه به اوجی بی‌سابقه رسیده است، به‌خصوص که فسادی همه‌گیر نیز بر آن افزوده می‌شود.

در برابر این وضعیت، خامنه‌ای و نزدیکانش به‌نظر می‌رسد با دامن زدن تصاعدی به خشونتها با ایالات متحده در عراق، تصمیم به نوعی فرار به جلو گرفته باشند.

در این شرایط هر قدر هم که ماشین تبلیغاتی جمهوری اسلامی در بوق و کرنا، تحریم‌های آمریکا را مسبب اصلی آسیب‌پذیری ایران در برابر ویروس کرونا معرفی می‌کند، این‌گونه مانورها دیگر برای آرام کردن خشم و انتقادات شدید مردم کفایت نمی‌کند. دامنه واقعی شوک ناشی از اپیدمی کرونا برای رژیم ایران تنها پس از پایان این بحران آشکار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا