آذربایجانایران

گزارش‌ها درباره «صدور حکم اعدام» برای حمید قره‌حسنلو٬ متخصص رادیولوژی٬ در کرج

خانواده حمید قره‌حسنلو، یکی از معترضانی که به «محاربه و افساد فی‌الارض» متهم شده است، گزارش‌ها درباره صدور حکم اعدام وی را تایید کردند.

آقای قره‌حسنلو  شهروند تورک ،متخصص رادیولوژی به همراه فرزانه قره‌حسنلو، همسر وی، متهم به دست داشتن در کشتن روح‌الله عجمیان، متولد سال ۱۳۷۳، از بسیجیان حوزه ۴۱۷ شهدای کمالشهر کرج در جریان اعتراضات هستند.

بر اساس گزارش‌ها، فرزانه قره‌حسنلو نیز به ۲۵ سال حبس در زندان اهواز به عنوان تبعیدی محکوم شده است.

گزارش‌ها درباره حکم اعدام حمید قره‌حسنلو و زندان طویل المدت فرازنه قره‌حسنلو روز سه‌شنبه ۱۵ آذر ساعاتی پس از آن منتشر شد که مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، اعلام کرد تاکنون حکم بدوی هفت نفر از معترضان بازداشت شده به اتهام «محاربه و افساد فی‌الارض» صادر شده و پنج نفر از این افراد متهمان پرونده روح‌الله عجمیان هستند.

این مقام قوه قضاییه اما اشاره‌ای به حکم اعدام و نام افراد محکوم‌شده نکرد. با این حال بر اساس قوانین جمهوری اسلامی اتهام «محاربه و افساد فی‌الارض» مجازات اعدام در پی دارد.

حسن قره‌حسنلو، برادر آقای قره‌حسنلو، شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی صدور این احکام را تایید کرد اما در عین حال بر بی‌گناهی برادر و همسر برادر خود تاکید داشت و گفت که هیچ سندی مبنی بر دست داشتن آنها در قتل روح‌الله عجمیان در دست نیست.

آقای عجمیان روز ۱۲ آبان‌ ماه در جریان اعتراضات آزادراه کرج – قزوین در محدوده بهشت سکینه کرج با ضربات چاقو کشته شد. قوه قضائیه در دادگاه وی را «شهید» اعلام کرد و دادستانی نیز در کیفرخواست گفت که خانواده وی شاکی اصلی پرونده هستند.

حسن قره‌حسنلو در مصاحبه خود توضیح داد که برادر و همسر برادر وی در اعتراضاتی که به مناسبت چهلم حدیث نجفی، از کشته‌شدگان اعتراضات اخیر، در بهشت سکینه انجام شده بود حضور داشتند و پس از بازگشت از آنجا با صحنه هجوم شماری از معترضان به یک بسیجی مواجه می‌شدند و حتی تلاش می‌کنند که مانع آسیب بیشتر به وی شوند.

به گفته او، دادگاه بدون در اختیار داشتن هیچ سندی برادر و همسر برادر وی را به دست داشتن در این رخداد متهم و محکوم کرده و تنها ادله دادگاه اقراری بوده که حمید قره‌حسنلو آن را به صورت کتبی تکذیب کرده است.

صدور و تایید این احکام در حالی است که در هفته‌های گذشته، سازمان‌های حقوق بشری از جمله کارشناسان و گزارشگران سازمان ملل متحد درباره صدور احکام اعدام برای معترضان در ایران هشدار داده‌اند.

در حالی که اجرای حکم اعدام در سال جاری میلادی در ایران افزایش یافته، اعدام‌ها در این کشور در جریان اعتراضات جاری نیز متوقف نشده و روز یک‌شنبه چهار نفر به اتهام «همکاری» با اسرائیل به دار آویخته شدند.

به گفته سخنگوی قوه قضاییه ایران، ۱۱ متهم دیگر پرونده کشته شدن روح‌الله عجمیان از جمله ۳ متهم که زیر ۱۸ سال سن دارند و قانوناً کودک محسوب می‌شوند، به «حبس‌های طویل‌المدت» محکوم شده‌اند.

این مقام قضایی افزود که این احکام غیرقطعی است و در صورت اعتراض قابلیت فرجام‌خواهی در دیوان عالی را دارد، ولی «برخی از پرونده‌ها فرجام‌خواهی هم شده است».

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا