تحلیل و گزارش

گزارشی از آخرین وضعیت زندانیان سیاسی آذربایجانی

گزارشی از آخرین وضعیت زندانیان سیاسی آذربایجانی که در زندان‌های اوین تهران، اردبیل، اورمیه و تبریز در حال سپری کردن محکومیت حبس تعزیری خود هستند، ارایه می شود.

عباس لسانی زندانی سیاسی سرشناس آذربایجانی از ۲۵ دی ماه ۱۳۹۷ طی یک عملیات فرا قانونی در شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز ربوده و به زندان اردبیل منتقل شده بود پس از پرونده‌سازی در دادگاهی یکطرفه با حکمی سیاسی به ۱۵ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به یزد محکوم شده است.

آقای لسانی مدتهاست در زندان اردبیل با مشکل دیسک کمر و فشارخون بالا روبرو می باشند و مداخله‌های ارگانهای امنیتی در پرونده او باعث سهل انگاری مسئولین زندان در قبال سلامت جسمانی وی شده است.

در آخرین مورد از وضعیت این فعال تورک محبوس در بند ۷ زندان اردبیل‌، وی در تاریخ ۳ تیر ۱۴۰۰ جهت انجام آزمایش و اکو قلب تحت الحفظ به کلینیک درمانی امام علی اردبیل منتقل شده بود.

علیرضا فرشی دیزج یکان فعال مدنی آذربایجانی محبوس در زندان که به جهت مطالبه‌گری حقوق زبانی تورکها در ایران و تاسیس کتابخانه‌های تورکی در روستاهای آذربایجان دستگیر، شکنجه و متحمل حبس طولانی مدت شده است و در حالی که دوران محکومیت ۲ ساله خود را در زندان تهران بزرگ سپری می‌کند، در پرونده ای دیگر توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۴ سال و دو ماه حبس تعزیری و مجازات تکمیلی ممنوعیت ۲ ساله از عضویت در دستجات و گروههای سیاسی و ۲ ماه کار اجباری در سازمان بازیافت زباله‌های تهران محکوم شد.

حکم صادره در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران عینا تایید شد.

آقای فرشی که اخیرا دچار افزایش قند خون، کم سویی و عفونت چشم چپ و کرختی دست راست شده، نیاز به جراحی پیوند قرنیه دارد.

شرایط نامناسب زندان و عدم امکان تغذیه مناسب باعث افزایش قندخون و بروز بیماری دیابت در او شده است و تعلل مسئولین قضایی_امنیتی در ارائه خدمات درمانی و اعزام وی به مرخصی برای انجام معاینات تخصصی باعث نگرانی هرچه بیشتر مدافعان حقوق بشر و جامعه آذربایجانی گردیده و در آخرین مورد ۱۸ سازمان حقوق بشری دیروز ۲۵ تیر ۱۴۰۰ طی بیانیه مشترکی خواستار آزادی این فعال مطالبه گر حقوق زبانی شدند

سیامک میرزایی شاعر، نویسنده و فعال سیاسی آذربایجانی از ۸ دی ماه ۱۳۹۹ جهت تحمل حبس یکساله خود که به اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق اعتصاب غذا” که پرونده آن در دوره حبس قبلی‌اش گشوده شده بود در اردبیل بازداشت و به بند ۸ زندان اوین منتقل شده است.

آقای میرزایی طی سالهای گذشته به علت فعالیت های ملی و مدنی خویش بارها توسط مراجع اطلاعاتی بازداشت و مورد محکومیت کیفری قرار گرفته است.که در پرونده قبلی پس از تحمل ۳ سال حبس در زندان اوین  حکم ۴سال حبس تعزیری صادره توسط دادگاه بدوی این فعال آذربایجانی در شعبه ١٣ دادگاه تجدیدنظر آذربایجان غربی به یک سال حبس تعزیری کاهش پیدا کرده بود.

اکبر نعیمی فعال ملی مدنی آذربایجانی محبوس در قرنطینه بند ۴ زندان اوین روز ۲۸ تیر۱۴۰۰ در شهرستان تبریز توسط مامورین امنیتی دستگیر و به زندان اوین جهت اجرای حکم منتقل شده است.

آقای نعیمی توسط دادگاه انقلاب شهر تهران از بابت اتهام های ” عضویت در گروه غیرقانونی ” ، ” اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” و “فعالیت تبلیغی به نفع گروههای مخالف نظام جمهوری اسلامی” به ترتیب به ۵ سال ، ۴ سال و ۸ ماه که در مجموع به ۹ سال و ۸ ماه حبس تعزیری و مجازات تکمیلی “دو سال منع خروج از کشور و منع عضویت در احزاب گروه ها و دستجات سیاسی و اجتماعی” و ” تهیه پژوهش نامه‌ای در نود صفحه با موضوع سیاست استعماری تفرقه افکنی به وسیله ترویج قومیت گرایی و ضرورت عقلی و شرعی وحدت امت اسلامی به صورت دستنویس تالیف، در هر دو صفحه بایست یک رفرنس به کتب دارای مجوز از وزرات ارشاد ( اسلام و ملیت و قومیت از دیدگاه امام – قومیت و قوم گرایی در ایران)” محکوم شده بود و این حکم عینا در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران تایید شده است و با توجه به قانون تجمیع جرائم ۵ سال از این حکم قابل اجرا و قطعی می باشد.

رضا واثقی فعالین ملی مدنی آذربایجانی در ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ در محل کارشان، بدون رویت حکم همراه با ضرب و شتم بازداشت شده بودند و ۲۷ خرداد، پس از حدود یک هفته با تودیع قرار وثیقه ۱۱۰ میلیون تومانی برای هر کدام، بطور موقت آزاد گردیدند. پس از آزادی آقایان واثقی، عکس‌هایی از آنها در فضای مجازی منتشر شد که نشانگر آثار ضرب و شتم بود.
برادران واثقی ۱۴ مهرماه ۱۳۹۹ توسط شعبه یک دادگاه تجدید نظر انقلاب اردبیل به اتهام “مشارکت در تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی کشور از طریق چاپ شبنامه و فعالیت تبلیغی علیه نظام” هر کدام به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.

در آخرین مورد از وضعیت این دو زندانی آذربایجانی علی واثقی در ۲۴ تیرماه ۱۴۰۰ با اتمام مرخصی دو هفته ای اش جهت سپری نمودن دوران محکومیت ۲ ساله خویش به زندان اردبیل بازگشت و رضا واثقی نیز ۱۱ خردادماه ۱۴۰۰ پس از اتمام مرخصی دو هفته ای خویش به زندان بازگشته بود.

داود و ایوب شیری فعالین ملی مدنی آذربایجانی که هم اکنون در بند ۱۲ زندان مرکزی تبریز در حال سپری نمودن دوران محکومیت ۶ماهه خویش که توسط شعبه ۱ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی صادر شده بود، هستند. این فعالین روز ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ پس از مراجعه به شعبه اجرای احکام، بازداشت و به زندان مرکزی تبریز منتقل شدند.

این دو برادر محبوس آذربایجانی روز شنبه ۵ تیر۱۴۰۰ به شعبه ۱۶ بازپرسی عمومی و انقلاب شهرستان تبریز جهت تفهیم اتهام پرونده جدید با عنوان ” تشکیل گروه غیرقانونی جهت برهم زدن امنیت ملی ” منتقل شده و برای پرونده جدیدشان قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی صادر شده بود.

در آخرین گزارشی که از این دو فعال ملی مدنی ساکن تبریز مخابره گردیده اطلاع داده شده که با درخواست مرخصی آنها توسط دادیار ناظر زندان مخالفت شده است.

سالار طاهر افشار فعال ملی مدنی ساکن شهرستان اورمیه آذربایجان غربی ۳۰فروردین ۱۴۰۰ در منزل پدری توسط ضابطین قضائی دستگیر و جهت اجرای حکم ۱ سال حبس تعزیری به زندان مرکزی اورمیه منتقل شد.

آقای طاهر افشار روز ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰ با پابند الکترونیکی اجازه یافت باقیمانده دوران حبس خویش را تحت نظارت در منزل سپری نماید.

توحید  امیرامینی و کیانوش اصلانی قوجه بیگلو دو فعال ملی مدنی آذربایجانی محبوس در بندهای ۴ و ۸ زندان اوین در تاریخ ۱ اسفند ۱۳۹۷ در میدان انقلاب تهران بازداشت و در ۲ تیرماه ۹۸ در دادگاه انقلاب تهران محاکمه شدند.

بر اساس حکم صادره توسط دادگاه انقلاب، آقای امیر امینی به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم بهمن‌ماه ۹۸ در دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ۷ سال و ۶ ماه حبس تعزیری تقلیل یافت و نهایتا این محکومیت مطابق قانون جدید کاهش مجازات حبس به ۵ سال حبس تعزیری تغییر پیدا کرد. و آقای کیانوش اصلانی به ۵ سال حبس و دو سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی محکوم شد. این حکم نهایتا در دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد.

در آخرین مورد این دو فعال آذربایجانی طی بخشنامه قوه قضاییه مبنی بر اعزام زندانیان واجد شرایط به مرخصی ماه رمضان اجازه یافته بودند با تودیع قرار وثیقه به مرخصی ۲۰ روزه اعزام شوند و به ترتیب امیرامینی و اصلانی روز ۳ خرداد و ۲۵ اردیبهشت امسال برای گذراندان باقیمانده دوران حبس ۵ ساله خویش به زندان اوین بازگشتند.

بهنام شیخی به همراه علیرضا فرشی از جمله بازداشت شدگان مراسم روز جهانی زبان مادری در شهرستان بهارستان تهران به سال ۱۳۹۲ میباشد که متعاقب آن سرانجام با حکم قطعی تحمل ۲ سال حبس تعزیزی و ۲ سال تبعید به شهرستان مسجد سلیمان از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران روبرو گردید‌.

واحد اجرای احکام شهرستان بهارستان با بازداشت این فعال آذربایجانی در ۳۱ تیرماه سال ۹۹ نسبت به اجرای حکم قطعی صادره اقدام و وی به زندان اوین منتقل یافت آقای شیخی در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ با تودیع قرار وثیقه به مدت سه روز به مرخصی اعزام شد که پس از مراجعه به اجرای احکام و ارائه مدارک پزشکی مرخصی وی تمدید شده است.

گزارش از کانال تلگرامی عباس لسانی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا