اجتماعیجهاندانش و فن آوریسیاست

چگونه معترضان هنگ‌کنگی از پیام‌رسان‌های “آفلاین” استفاده کردند تا تحت نظر قرار نگیرند

اینترنت ممکن است در برابر مداخله دولت آسیب پذیر باشد، اما تظاهرکنندگان در هنگ کنگ در سال ۲۰۱۹ راهی برای یافتن ارتباط با یکدیگر در اطراف آن پیدا کرده بودند.

در تجمع طرفداران دموکراسی در هنگ‌کنگ، معترضان به طور فزاینده ای از ارسال اس‌ام‌اس، ایمیل و استفاده از پیام‌رسان وی‌چت چین خودداری کرده و از پیام‌رسان های نظیر به نظیر مانند بریج‌فی (Bridgefy) و فایرچت (FireChat) استفاده کردند.

با توجه به اینکه حکومت چین در تلاش برای خفه کردن صدای مخالفان، شبکه های اجتماعی داخلی و اینترنت را زیر نظر دارد، نمی‌تواند پیام رسان‌هایی که خارج از شبکه اینترنت و سرویس موبایل هستند، کنترل کند.

طبق گزارش فوربس با استناد به معیارهای اندازه گیری اپ‌توپیا، دانلود بریج‌فی طی دو ماه اعتراضات ۲۰۱۹ هنگ‌کنگ ۴ هزار درصد افزایش یافته بود.

چرا که هر دو برنامه -بریج‌فی (Bridgefy) و فایرچت (FireChat)- بدون اینترنت یا خدمات سنتی تلفن همراه کار می کنند. در این پیام‌رسان‌ها، کاربران از پروتکل های ارتباطی کوتاه برد مانند امواج بلوتوث (۶۰ متر) و وای-فای (۱۰۰ متر) با تلفن‌های دیگر که بریج‌فی یا فایرچت استفاده می کنند، مستقیماً  ارتباط برقرار کنند.

برای ارسال پیام در مسافت های طولانی، پیام های شما به سادگی بین کاربران اطراف رد و بدل شده و ایجاد یک شبکه ارتباطی می‌کنند؛ تا زمانی که به هدف مورد نظر برسند. علاوه بر این، “هر فردی به پیام های شما دسترسی ندارد و نمی‌تواند در شبکه ایجاد شده نقش داشته باشد، چرا که برای دیدن پیام‌های ارسالی شما و نقش داشتن در ارسال آن باید در لیست مخاطبین شما باشند.”

بر اساس آمارهای اپ‌ترِیس، رتبه بندی بریج‌فی در اپ‌استور اپل از ۹۷۳ در اواخر ژوئن ۲۰۱۹ به رتبه ۶ از یک سپتامبر همان سال صعود کرد. جهش مشابه این پیام‌رسان آفلاین در اندرویید نیز دیده شد و در آن به رتبه دوم رسید. از طرف دیگر، رتبه بندی فایرچت در آی‌او‌اس و اندرویید در رده ۵۰ جای گرفت -یک افزایش بزرگ از زیر رتبه ۳۰۰ قبل از ژوئن ۲۰۱۹.

خورخه ریوس، مدیر عامل بریج‌فی در آن زمان به فوربس گفت: “مردم از آن برای سازماندهی خود و ایمن ماندن بدون نیاز به اتصال به اینترنت استفاده می کنند.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا