ایرانجهان

گزارش روزنامه ایتالیایی از وضعیت زندان اوین:آتش و شورش در زندانی که آلسیا پیپرنو در آن نگهداری می شود

در آتش اوین، بدنام ترین زندان ایران، جایی که هزاران معترض دستگیر شده در چهار هفته اعتراض (از جمله احتمالا زن جوان رومی) در آن نگهداری می شوند. مقامات گفتند که وضعیت "کاملا تحت کنترل است

این ساعات دلهره بزرگی است زیرا آتش سوزی گسترده ای در زندان اوین در تهران، اتفاق افتاده است.

این آتش سوزی پس از شورش زندانیان که بند 7 این زندان را تحت تاثیر قرار داد، رخ داد.

به گفته برخی شاهدان، صدای تیراندازی شنیده شد و گروه هایی از مردم در نزدیکی زندان تجمع کردند و شعار سر دادند.

برخی ویدئوهای منتشر شده در توییتر نشان می دهد که دود از ندامتگاهی که بسیاری از زندانیان “سیاسی” در آن نگهداری می شوند، بلند می شود.

رومن آلسیا پیپرنو 30 ساله که در 28 سپتامبر  گذشته دستگیر شده احتمالا  در آن زندان نگهداری می شود.با این وجود  مقامات گفتند که وضعیت “کاملا تحت کنترل است”. 

بر اساس اعلام آتش نشانان و خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، هشت نفر مجروح شدند.آنطور که (تودی)گزارش میکند، اوین مجموعه ای عظیم است، شهری در شهر. این زندان بدنام ترین زندان ایران است که در آن زندانیان سیاسی، فعالان، روشنفکران، وکلا، دانشجویان و حتی بسیاری از کسانی که در هفته های اخیر دستگیر شده اند، نگهداری می شوند. و دیروز آتش گرفته بود.آلسیا پیپرنو: او کیستآلسیا پیپرنو، مسافر باتجربه، وبلاگ نویس شش ساله سفر دو ماه و نیم پیش به همراه گروهی از گردشگران از جمله یک لهستانی، یک فرانسوی و یک ایتالیایی دیگر وارد ایران شده بود. در روزهای قبل از دستگیری که در 7 شهریور اتفاق افتاد، این زن جوان پست‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت که از دید ناظران اعتراضات ناشی از قتل مهسا امینی دور نمانده بود. او در پستی با عنوان بلا سیائو نوشت: این سرزمین با آغوش باز از من استقبال کرده است. “عاقلانه ترین تصمیم” – او گفت – این است که کشور را ترک کنم، اما “من اکنون بیش از هر زمان دیگری نمی توانم از اینجا خارج شوم. و این کار را برای وسوسه کردن سرنوشت انجام نمی دهم، بلکه به این دلیل که من هم اکنون از هم جدا شده ام. از همه اینها “. ظاهراً این جوان ایتالیایی متهم به شرکت در تظاهرات ضد دولتی است. پدر دختر رومی، آلبرتو پیپرنو، اما رد کرده بود که دخترش برای شرکت در تظاهرات به خیابان ها آمده است. وی با بیان اینکه “من اطلاع ندارم که آلسیا در تظاهرات شرکت کرده است”، گفت: “متاسفانه خبری از وضعیت آلسیا نیست”.چه اتفاقی می افتداوین در چند ساعت گذشته چه گذشته است؟

اولین زنگ هشدار شب گذشته حوالی ساعت 21 به صدا درآمد: ستونی از دود بر فراز ارگ مستحکم در دامنه کوه های البرز در شمال تهران بلند شد. قسمتی که تحت تأثیر آتش سوزی قرار گرفت، بند 7 بود، جایی که بازداشت شدگان به طور موقت در آنجا هستند و منتظر محاکمه اند. بیشتر افرادی هستند که در تظاهرات اخیر دستگیر شده اند. گفته می شود که معترضان یک فروشگاه لباس را به آتش کشیدند. بر اساس گزارش ها، معترضانرا از بقیه جدا کردند و به سلول های خود بازگرداندند. به گفته شاهدان، صدای انفجار و تیراندازی در زندان شنیده شده است. پلیس همچنین به سوی خانواده‌های تجمع‌کرده در اطراف زندان، فعالان و دانشجویانی که در اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی جوان بازداشت شده بودند، گاز اشک‌آور شلیک کرده است. نمی توان مشخص کرد که در داخل چه اتفاقی افتاده است. حوالی ساعت 10:30 شب رسانه های دولتی سعی می کنند اطمینان دهند.آتش سوزی در پایان روز شنبه رخ داد که در آن هزاران نفر به میدان بازگشتند. در دانشگاه تهران، یکی از شعارهای اصلی جنبش ایجاد شده در ارتجاع پس از مرگ مهسا امینی در حالی که در دست پلیس اخلاق بود، طنین انداز شد: «تهران زندان، اوین دانشگاه».

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا