آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

یاور سلطانی، فعال رسانه‌ای مخالف نژادپرستی با تودیع قرار آزاد شد

یاور سلطانی فعال رسانه ای آذربایجانی ساکن ماکو و خبرنگار صحفه اینستاگرامی «ماکوتایمز» با تودیع قرار ۵۰ میلیون تومانی از زندان ماکو آزاد شد.

بنا به گزارشات رسیده به گروه خبری ای‌ان‌تی، یاور سلطانی فعال رسانه ای ترک و مخالف نژاد پرستی بعدازظهر روز سه‌شنبه ۲۴ تیرماه با تودیع قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی به طور موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان ماکو آزاد شد.

آقای سلطانی ظهر روز دوشنبه، ۲۳ تیر ماه توسط مامورین امنیتی سازمان اطلاعات سپاه شهرستان ماکو بازداشت شده بود.

اتهام آقای سلطانی از سوی بازپرس پرونده «تشویش اذهان عمومی و دادن فراخوان جهت برهم زدن نظم عمومی» عنوان شده است.

فعالین مدنی می‌گویند، چندی پیش شهرداری ماکو مجسمه فردوسی را که در یکی از میادین این شهر بود برداشت. از آنجا که این اقدام با موج جهانی برداشتن مجسمه نژادپرستان همزمان بود، یاور سلطانی نیز ضمن تماس با اعضای شورای شهر ماکو نظر آنها را در باره این اقدام می‌پرسد و آنها اظهار می‌دارند که مجددا با نصب این مجسمه در میدان ماکو مخالف هستند.

آقای سلطانی نیز با تهیه گزارشی این اقدام شهرداری و شورای شهر ماکو را رسانه‌ای کرده و از آن تشکر کرده بود.

بر اساس گزارشات رسیده، دادستان شهرستان ماکو با تحمیل امضای برگه‌ای که پایان دادن به فعالیت‌های رسانه‌ای این فعال مخالف نژادپرستی را بیان می‌کرده، با آزادی وی موافقت کرده است.

یاور سلطانی دانش آموخته رشته‌ی مکانیک از دانشگاه سراسری اورمیه و دانشجوی عمران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماکو می‌باشد.

وی مدیر پیج اینستاگرامی ماکو تایمز بوده و طی سالهای اخیر مسائل شهری و اجتماعی ماکو و آذربایجان را در این رسانه خبری پوشش می‌دهد.

بازداشت این فعال رسانه‌ای در حالی صورت می‌گیرد که در ادامه بهره‌برداری جمهوری اسلامی از اعتراضات ضدنژادپرستی آمریکا مقامات جمهوری اسلامی خطاب به آمریکا گفته بودند که: «خشونت‌ها علیه مردم خود را متوقف کنید و بگذارید آنها نفس بکشند.»

گفتنی است که این فعال رسانه‌ای آذربایجانی پیش‌تر نیز سابقه بازداشت و محکومیت دارد.

آقای سلطانی پیشتر در تاریخ ۲۹ آبان  سال ۹۴ در جریان بازی تیم‌های فوتبال تراکتور و سیاه جامگان درپی اعتراض به برنامه توهین‌آمیز فیتیله بازداشت و نهایتا با تودیع قرار آزاد شد.

وی مدتی بعد توسط شعبه ۱۱۲ دادگاه کیفری ۲ دادگستری تبریز به ریاست قاضی محمد علی پیری به اتهام «مشارکت در اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق ایجاد هیاهو و جنجال» به پنج میلیون ریال جزای نقدی بدل از حبس و سه میلیون ریال جزای نقدی بدل از شلاق محکوم شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا