ایرانجهان

«یعقوب حر» روزنامه‌نگار و مدیر تلویزیون احوازنا٫ وارد دومین روز اعتصاب غذای خود شد

«یعقوب حر» روزنامه‌نگار و مدیر تلویزیون احوازنا٫ وارد دومین روز اعتصاب غذای خود در اعتراض به وضعیت پرونده خود در بازداشتگاهش در کوپنهاک دانمارک شده است.

«يعقوب حر» به همراه «حبیب جبر»، رئیس جنبش عربی برای آزادسازی احواز (جبهة النضال العربي لتحرير الأحواز) و برادرش ناصر جبر و عیسی مهدی الفاخر از مجریان شبکه تلویزیونی «احوازنا» در هلند و دانمارک زندانی هستند.

دادگاهی در دانمارک این افراد را به حمایت از تروریسم و جاسوسی متهم کرده؛ اتهامی که آنها رد کرده و روند رسیدگی به این پرونده کماکان ادامه دارد و هنوز هیچ یک از اتهامات منتسب به این افراد به اثبات نرسیده است.

ایران در سال ۲۰۱۹ و در عملیاتی که فعالان احوازی آن را اقدامی انتقامجویانه در واکنش به حمله مسلحانه به رژه نیروهای مسلح این کشور در احواز توصیف کرده‌اند، کوشید «حبیب جبر» را ترور کند، این در حالیست که جنبش النضال نقش داشتن در این حمله را هیچگاه به عهده نگرفته است.

پلیس دانمارک چندی پس از اظهارات این افراد در باره حمله به رژه نیروهای مسلح در احواز که در روز شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ به‌وقوع پیوست، سه عضو عالیرتبه جنبش عربی آزادیبخش الاحواز را به ظن تمجید از دست‌اندرکاران این حمله مسلحانه بازداشت کرد.

دانمارک در اکتبر ۲۰۱۹ ایران را به تلاش برای اجرای نقشه ترور یکی از نیروهای اپوزیسیون در خاک این کشور متهم کرده و ضمن «غیرقابل قبول» خواندن این «اقدام ایران» سفیرش را از تهران فراخواند. سرویس اطلاعاتی دانمارک روز ۳۰ اکتبر۲۰۲۰ اعلام کرد هدف این طرح، ترور حبیب جبر رهبر جنبش «النضال العربی لتحریر الاحواز» (شاخه دانمارک) بود.

دانمارک روز جمعه اول می ۲۰۲۰ محاکمه یک شهروند نروژی ایرانی‌الاصل در شهر روسکیلیه را آغاز کرد. این فرد متهم است کوشیده برای ایران در دانمارک دست به ترور بزند.بنابراعلام سورن هابور، دادستان کل دانمارک متهم مردی ۴۰ ساله است که در حال برنامه‌ریزی برای کشتن رهبر “حرکة النضال العربي لتحریر الأحواز” در خاک این کشور بود.

این در حالیست که احمد نیسی معروف به احمد مولی (ابو ناهض) رهبر پیشین این حزب استقلال‌طلب عرب احوازی هم شامگاه چهارشنبه ۸ نوامبر ۲۰۱۷ در مقابل درب منزلش در شهر لاهه هلند به ضرب ۳ گلوله به ناحیه سر و سينه از سوى مهاجمان ناشناس ترور شد و خانواده‌اش بخش برونمرزی وزارت اطلاعات و وابستگان به اين نهاد در خارج از كشور را متهم به ترور احمد نيسى کرد.

اکنو فعالین عرب احوازی انتظار دارند که حاکمیت قانون و محاکمه عادلانه شامل حال آقای حر و سه فعال دیگر احوازی از جمله رهبر احوازی حبیب جبر و یارانش عیس فاخر در هلند و ناصر جبر در دانمارک هم بشود.

فعالین عرب احوازی می‌گویند ما باید از فعالیت حقوق بشری همه فعالینی که بر علیه استعمار و استبداد جمهوری اسلامی مبارزه می‌کنند چه در داخل و چه در خارج حمایت کنیم. چه افرادی که قربانی ترور جمهوری اسلامی در اقصی نقاط جهان می‌شوند وجه آنهایی که ربوده شده به داخل منتقل می‌شوند و چه آنهاییکه همچون رهبران احوازی گرفتار دسیسه های جمهوری اسلامی در اروپا و جاهای دیگر می‌شوند.

آنها می‌گویند هنوز هم به استقلال سیستم قضایی اروپایی باور دارند و معتقدند محاکم دانمارکی با لحاظ اصل بیطرفی و استقلال قضایی نهایتا حقیقت را احراز و رای بر بیگناهی فعالان احوازی صادر خواهد نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا