مقالات

یکی از دلایل اصلی شکست انقلاب ضد آخوندی ✍تئومان شاهین

در اولین روزهای شکل گیری اعتراضات مردم علیه حجاب اجباری که به عنوان انقلاب زن،زندگی، آزادی نام گرفت یادداشتی نوشتم و اشاره کردم که اگر رضا پهلوی و مسیح علینژاد وارد این خیزش بشوند و با موج سواری رهبری این حرکت را انجام دهند این حرکت با این همه هزینه و کشته به شکست خواهد انجامید با اینکه اپوزیسیون و مدیاهای وابسته به آنها سعی در زنده نگه داشتن خیزش دارند و امید به از سر گیری اعتراضات در شروع فصل گرما پس از وقفه دو ماهه و عدم تغییر سیاست حاکمیت و حتی شدت گرفتن در برخورد با مقوله بی حجابی دارند همه این تلاش‌ها راه به جایی نخواهد برد و یاسین خواندن بر سر جنازه هست.
شکافی که در ائتلاف دیدیم حکایت از اختلاف های عمیق و نبود حداقلی پارامترهای مشترک و اجماع بین اعضا بود. اگر بخواهیم آسیب شناسانه بررسی بکنیم حرکتی که پتانسیل تبدیل شدن به انقلاب را داشت و بسیاری از فاکتورهای لازم را برای موفقیت مثل همه گیری اعتراضات در بسیاری از استان‌ها و شهرها، حمایت همه جانبه مدیاهای مخالف رژیم، اعتصابات در برخی از نقاط کشور، تجمعات گسترده در خارج از کشور در حمایت از مردم در داخل چرا با شکست مواجه شد. یکی از عواملی زیاد به آن پرداخته نشد نبود گفتمان در پس شعار زن زندگی، آزادی بود با اینکه تلاش شد که فلسفه و گفتمانی در پس این شعار ایجاد شود و زنان را لوکوموتیو این حرکت و ضامن زندگی و آزادی نشان دهند این شعار نتوانست تبدیل به گفتمان و پیشرانه حرکت شود و ملت های ستم‌ ‌دیده ایران را تطمیع نماید.
حرکت ملی آزربایجان با هوشیاری و رصد اتفاقات و آنالیز درست از ابتدا شعار آزادی ، عدالت، و حکومت ملی را به صورت گفتمان و حق تعیین سرنوشت را به جای تمامیت ارضی به عنوان خواسته اصلی و شعار مادر انتخاب و مطرح کرد اوج تجلی این شعار در راهپیمایی ۲۵ مارت در بروکسل که به عنوان شعار اصلی انتخاب شده بود نمود پیدا کرد.
حرکت ملی آزربایجان با الهام گرفتن از روحیه دموکراتیک خواهانه ملت بزرگ آزربایجان و تأثیر گذاری پدرانشان در همه جنبش ها و به ثمر رساندن انقلاب ها این بار نیز نقش تاریخی خود را ایفا خواهد کرد.
در روزها و ماه های پیش رو‌که ایران آبستن حوادث مهم خواهد بود ملت نه از دیوار ندبه و نه از دعای ندبه مدد نخواهد جست و به صورت اکتیو و پراکتیکال در میدان حضور خواهد داشت و شعار آزادی، عدالت،و حکومت ملی را که در بر گیرنده حقوق همه ملت های ستم دیده ایران است دوباره در سالروز قیام یک خرداد سال ۸۵ مردم آزربایجان این بار در ۲۰ می ۲۰۲۳ در برلین فریاد خواهد زد.
تئومان شاهین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا