ایرانجهان

یک نماینده مجلس: جنگنده‌های روسی سوخو ۳۵ اوایل سال آینده وارد ایران می‌شوند

چند ماه پس از گزارش مقام‌ها و رسانه‌های آمریکا و اسرائیل از برنامه جمهوری اسلامی ایران برای خرید جنگنده از روسیه، شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: «جنگنده‌های سوخو ۳۵ که ایران به روسیه سفارش داده، اوایل سال آینده وارد کشور می‌شوند.»

آقای حیدری در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، همچنین به گسترش خریدهای تسلیحاتی جمهوری اسلامی از روسیه اشاره کرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: «ما به روسیه سفارش‌هایی نظیر سیستم‌های پدافندی، موشکی و همچنین بالگرد را نیز داده‌ایم و اکثر این سلاح‌ها به زودی وارد کشور می‌شوند.»

پیش از این نیز حمید واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، روز یک‌شنبه ۱۳ شهریور اخبار منتشر شده درباره «خرید جنگنده از روسیه برای نیروی هوایی ارتش» را تایید کرده و گفته بود: «خرید سوخو۳۰ در برنامه نیست و فعلا خرید سوخو ۳۵ از روسیه مطرح است.»

واحدی البته گفته بود: «تصمیم‌گیری نهایی در زمینه خرید سوخو ۳۵ از روسیه در اختیار فرماندهی ارتش و فرماندهی ستاد کل نیروهای مسلح است.»

خبر خرید جنگنده سوخو ۳۵ روسیه از سوی ایران را اولین بار تابستان گذشته موسسه مطالعهٔ جنگ، مستقر در واشینگتن، که اخبار جنگ روسیه علیه اوکراین را پوشش می‌دهد در گزارشی منتشر کرد و افزود که ایران احتمالا در ازای ارسال پهپاد به روسیه، جنگنده سوخو ۳۵ دریافت خواهد کرد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، نیز هجدهم آذر ماه گفت که روسیه در قبال دریافت پهپادهای انتحاری از جمهوری اسلامی برای به‌کارگیری علیه اوکراین، خود را برای ارائه کمک‌های نظامی پیشرفته به حکومت ایران از جمله سامانه‌‌های دفاع هوایی، بالگردها و جت‌های جنگنده آماده می‌کند.

رسانه‌های اسرائیل هم چهارم دی ماه به نقل از مقام‌های اطلاعاتی کشورهای غربی اعلام کردند که روسیه در حال آماده شدن برای تحویل هواپیماهای جنگنده سوخو ۳۵ به ایران در آینده‌ای نزدیک است.

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل در همین زمینه گزارش داد که توافق ایران و روسیه می‌تواند شامل تحویل ۲۴ فروند جنگنده باشد که پیشتر قرار بود روسیه آنها را به مصر بفروشد اما آمریکا مانع این معامله تسلیحاتی شد.

دولت آمریکا همچنین نسبت به «همکاری‌های گسترده نظامی» ایران و روسیه هشدار داده و آن را برای اوکراین، همسایگان ایران و جهان «زیان‌بار» خوانده است.

اکنون چند مقام جمهوری اسلامی ایران از جمله فرمانده نیروی هوایی ارتش و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برنامه خرید جنگنده سوخو ۳۵ از روسیه را تایید کرده‌اند. با این حال آنها تاکنون جزییات بیشتر از جمله تعداد و زمان دقیق تحویل جنگنده‌های سوخو ۳۵ از سوی روسیه به ایران را اعلام نکرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا