تحلیل و گزارشجهانسیاست

استقرار “اسکندر” ها و حدود ۱۱۰ هزار سرباز توسط روسیه در نزدیکی مرز اوکراین

در غرب این نگرانی جدی وجود دارد که هدف ممکن نیست تنها ترساندن اوکراین و بازدارندگی آن از شروع عملیات نظامی در دونباس باشد.

روسیه به تمرکز نیروهای خود در مرزهای اوکراین ادامه می دهد. در غرب این نگرانی جدی وجود دارد که هدف ممکن نیست تنها ترساندن اوکراین و بازدارندگی آن از شروع عملیات نظامی در دونباس باشد. و شاید هدف واقعی روسیه الحاق کردن مناطق جدید از اوکراین باشد.

اکونومیست به نقل از ژنرال تاد والترز، فرمانده نیروهای آمریکایی در اروپا، در مقاله ای درباره تنش در مرزهای اوکراین می‌نویسد که مقیاس تجمع نظامی روسیه در مرزهای اوکراین در هفته های اخیر را می توان با آنچه در سال ۲۰۱۴، در آستانه الحاق کریمه اتفاق افتاد، مقایسه کرد.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه تأیید کرده است که اخیراً دو لشگر و سه گروه هوابرد وارد مرزهای غربی این کشور شده اند. با این حال، طبق گزارش ها، حتی پس از اظهارات شویگو، نیروهای نظامی همچنان به سمت مرز حرکت می کنند. طبق تخمین های تقریبی، ۱۱۰ هزار نیرو، هزاران تجهیزات نظامی و همچنین تعداد زیادی سامانه موشکی عملیاتی-تاکتیکی اسکندر-ام در مرز مستقر شده اند.

تحلیلگر تام بولاک از خبرگزاری «جینس اینتلیگنس نیوز» تأیید می کند که نیروهای روسی به پیشروی خود به سمت مرز ادامه می دهند. و این جابجایی عمداً بصورت نمایشی انجام می‌پذیرد. به گفته تحلیلگران، این رویدادها نشان دهنده این نیست که روسیه برنامه ای برای حمله غافلگیرانه دارد و اکونومیست خاطرنشان می کند که احتمال دارد ولادیمیر پوتین نیروهای خود را به گونه ای نمایشی برای “دیپلماسی بازدارنده” مستقر می‌کند.

این نشریه می نویسد که اوکراین در حال بررسی احتمال به دست آوردن دوباره کنترل نظامی بر دونباس، مسلح به پهپادهای بایراکتار تی‌بی۲ است که نقش مهمی در پیروزی آذربایجان در جنگ سال گذشته قره باغ داشت. و به نظر می رسد که روسیه با داشتن چنین تمرکز گسترده ای، به رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی این پیام را می فرستد که ارزش آن را ندارد که کشورش را به خطر بیاندازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا