آذربایجانایران

دیدار جمعی از فعالین ملی آذربایجان در اردبیل با توحید امیرامینی

جمعی از فعالین ملی مدنی آزربایجان جنوبی در اردبیل با توحید امیرامینی دیدار کردند.

جمعی از فعالین ملی مدنی آزربایجان ساکن اردبیل، شامگاه دیروز ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ با توحید امیر امینی که ۱۹ بهمن پس از تحمل ۴ سال حبس از زندان اوین آزاد گردیده است دیدار و گفتگو کردند.

در ابتدای این دیدار توحید امیرامینی، از حاضرین و فعالینی  که در طی دوران حبس به هر نحوی در کنار وی و خانواده اش بودند، قدردانی کرد. این فعال آزربایجانی خاطر نشان کرد: «تنها چیزی که توانست من را استوار نگه دارد ایمان قوی بر حقوق ملی و خواسته هایمان،  پایداری و نمود یک اراده ملی می باشد. دیوارهای زندان و سیم خاردارها هرگز نتوانستند خللی بر باورهای بحقمان وارد نمایند. آنها می خواهند از ما برده هایی برای خویش بسازند برده هایی ذهنی و جسمی و ما با مقاومت در برابر آنها با آزاد کردن خود و عرضه آن برای عموم، آزادی جمعی را محقق خواهیم ساخت.»

علی خیرجو دیگر فعال آزربایجانی ضمن خوش آمدگویی به میهمانان، زندانیان سیاسی آزربایجان همچون توحید امیرامینی، عباس لسانی، لطیف حسنی، علیرضا فرشی، اکبر نعیمی، روزبه پیری و… را الگوهای مبارزاتی ملت آزربایجان در راه رسیدن به آرمانها ذکر نمود.

سیامک میرزایی زندانی سیاسی سابق و فعال حرکت ملی در ارتباط با مسئله استحاله ملی ایراد سخنرانی نموده و با سخنان بیلگه خاقان که در کتیبه اورخون نگاشته شده سخن خود را اینگونه آغاز نمود: تا زمانیکه آسمان آبی بر نیفتد و زمین سیاه دهن باز نکند هیچ چیزی نمیتواند دولت و رسوم شما را منسوخ کند. برخیز و بر خود آی ای تورک.

موضوع آسیمیلاسیون و استحاله ملی و مبارزه با آن توسط بازگشت به خویشتن و تحقق آزادی ملی اساس گفته های وی در مراسم بود، ایشان در گفته هایش متذکر شد که مقاومت در برابر پروسه ای که موجودیت و کلیت هستی تورک های آزربایجان را در در خطر اضمحلال قرار داده را بایستی هدف اصلی حرکت ملی قرار داد.

ناصر تیشه فعال پیشکسوت آزربایجانی در این دیدار ضمن تشکر از فعالیت های جوانان آزربایجانی در راستای تحقق خواست های ملی از امید به آینده روشن و لزوم تقویت ایمان و اراده جوانان سخن به میان آورد و گفت با دیدن سیل جوانانی که به مبارزه ملی می پیوندند زخم های تاریخی آزربایجان التیام می یابند.

عسگر اکبرزاده فعال حرکت ملی آزربایجان در سخنرانی خود با بیان اینکه حرکت ملی آزربایجان برخلاف آنچه که برخی میخواهند القا کنند نه تنها دغدغه زبان و تحصیل به زبان مادری دارد بلکه تمامی مسائل، مشکلات و دغدغه های ملت آزربایجان در حوزه فعالیتی فعالین آزربایجانی جای می گیرند.

فعالین حرکت ملی آزربایجان از مسائل مرتبط با  حقوق زنان گرفته تا اقلیت های دینی، از حقوق کودکان کار گرفته تا مسائل مرتبط با بازنشستگان، از مسائل محیط زیستی گرفته تا اهمیت استفاده از منابع آبی، از حقوق معلمان تا حقوق کارگران و… همه در حوزه فعالیتی فعالین آزربایجانی بوده و فعالین ملی هیچ اولویت بندی در رسیدن به مسائل حقوق بشری را ندارند.

در ادامه مراسم دیدار با آقای امیرامینی، سجاد جولانی موزیسین و فعال حرکت ملی آزربایجان به اجرای برخی از آثار همچون صمد عمی گلمه دی و گیزیر اوغلو مصطفی بی پرداخته و در پایان مراسم نیز به همراه سایر فعالین مارش ملی آزربایجان توسط کلیه حاضرین مراسم اجرا گردید.

همچنین فعالین اردبیلی در این دیدار ضمن بررسی مسائل روز به بحث و گفتگو در مورد وضعیت زلزله زدگان خوی و ترکیه و  وضعیت اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی ملت آزربایجان پرداختند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا